Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
787-8
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 187
Joined: 24 Oct 2016, 18:45

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 787-8 »

PUJ:
Was 3x MP
Was 2x TUI is 2x TUI
KLM een half jaar gedaan. Niet rendabel
Nu via AF 3x

POP:
Was 2x MP
Was 1x TUI. Nu geen TUI
Niemand in gat gesprongen

AUA
Was 3x MP
Was 2x TUI, nu 4x TUI
Was 3x KLM, nu 7x KLM

CUR
Was 3x MP
Was 6x TUI, nu 9x TUI
Was 7x KLM, nu 10x KLM

CUN
Was 3x MP
Was 2x TUI nu 3x TUI
KL via AF 4x

VRA
Was 1x MP
Was 1x TUI en nu 2x TUI

HAV
Was 4x MP
Is nu 6x KLM (was 0x)

MCO
Was 3x MP
Wordt nu dagelijks DL
TUI 2x SFB

MIA
Was 5xMP
Is nu 3x KL en 2xTUI
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21851
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

http://www.nieuwsbladtransport.nl/Nieuw ... gn=ntemail
KLM koopt oude vrachtjumbo voor Martinair
11 augustus 2017 11:06
aflopen huurcontract

KLM heeft de laatste vrachtjumbo (PH-MPS) in de kleuren van dochtermaatschappij Martinair gekocht van de Amerikaanse leasemaatschappij AirCastle.

Daarmee is de luchtvaartmaatschappij nu eigenaar van vier vrachtjumbo’s.
De aankoop wordt bevestigd door een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij.
Hij kan verder niet uitweiden over de achtergronden van de aankoop of de aanschafprijs.

De 27 jaar oude B747-400BCF, een omgebouwd passagiersvliegtuig,
wordt al bijna tien jaar gehuurd door Martinair van AirCastle.

Die huurovereenkomst loopt begin 2018 af en partijen waren al enige tijd op zoek naar een gepaste oplossing of alternatief voor het beëindigen van de leaseovereenkomst.

Daarnaast is er ook een juridische noodzaak om tenminste een vrachtvliegtuig in de vloot van Martinair te houden. Anders verliest de vrachtmaatschappij haar Nederlandse vliegvergunning (AOC).

KLM heeft in 2016 ook twee vrachtjumbo’s van Martinair aangekocht van AirCastle.

Deze vrachtvliegtuigen stonden al enkele jaren geparkeerd op de Spaanse luchthaven van Teruel.

Koop en sloop was volgens de vrachtdirectie van KLM goedkoper dan de freighter op te knappen en in ‘luchtwaardige toestand’ terug te geven aan de leasemaatschappij na het aflopen van het huurcontract.
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21851
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

https://www.cargoforwarder.eu/2017/08/2 ... -the-past/
28. August 2017

Lessor Air Castle Leasing has sold a B747 freighter to Martinair.

It is the last Jumbo freighter that will continue flying in the traditional livery of the Dutch airline that had been integrated into 2008 into KLM.

The Jumbo freighter just came back from a major overhaul in China to its home base AMS,
returning in fresh original Martinair livery which
"will remain this way till the end of the aircraft's lifetime,"
assures AF-KL Cargo Press Officer Gerard Roelfzema.

He adds to this: "the PH-MPS will remain a full member of our freighter fleet."
However, as Gerard pointed out to CargoForwarder Global, it is Martinair, not KLM that buys the freighter.
Once proud carrier now sidelined

After Air France and KLM (in their wisdom) decided to join forces, there was no mention of Martinair Cargo.

However it seems the wise guys decided to incorporate the MP Cargo into the deficit AF-KL Cargo unit instead of leaving it as a money making cargo entity.

After KLM took 100 percent control of MP in 2009,
things were still running well.

It was in 2011 that the board members of both airlines agreed to commercially integrate MP Cargo into AF-KL Cargo.

A move which probably came at the wrong time
as AF-KL Cargo were losing money and customers.

Then came the decision to start phasing out the MP Cargo fleet.

Martinair staff were integrated" into the AF-KL commercial scene
and the MP pilots fought a losing battle to keep their conditions and jobs.

Last B747 in MP colors

Martinair’s last jumbo freighter,
a 27 year old converted BCF version which in its early days
flew as a passenger aircraft for Singapore Airlines and Air India
and which was on lease from Aircastle Leasing,
has now been sold to Martinair.

"It will keep the MP livery," assures Gerard.

MP’s other three B747Fs are stored in Teurel, Spain (two) and Kansas City (one) and will probably never fly commercially again.

Sad days for those old MP employees to see that only a single Jumbo freighter is left over as remnant of a once large fleet, displying the Martinair colors.

That’s progress, some might say - but considering the continued uphill battle AF-KL Cargo is fighting,
would it not have made more sense
to use the MP Cargo product differently and profitably?

We’ll never know!
https://www.cargoforwarder.eu/2017/08/2 ... -the-past/
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21851
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

http://www.upinthesky.nl/2017/09/09/klm ... ch-gebied/
KLM heeft een vrachtvliegtuig van Martinair Cargo beschikbaar gesteld aan het Rode Kruis voor het vervoer van hulpgoederen. De Boeing 747-400BCF is zaterdagochtend van Schiphol vertrokken. Het toestel vliegt naar Curaçao, vanwaar de goederen per militair vliegtuig naar Sint-Maarten worden vervoerd.
Foto via
http://www.upinthesky.nl/2017/09/09/klm ... ch-gebied/
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21851
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

43 jaar geleden vandaag...
https://aviation-safety.net/database/re ... 19741204-2
Status: Final
Date: Wednesday 4 December 1974
Time: ca 22:15
Type: Douglas DC-8-55F
Operator: Martinair Holland
Registration: PH-MBH
C/n / msn: 45818/242

Crew: Fatalities: 9 / Occupants: 9
Passengers: Fatalities: 182 / Occupants: 182
Total: Fatalities: 191 / Occupants: 191
Airplane damage: Destroyed
Airplane fate: Written off (damaged beyond repair)
Location: Maskeliya ( Sri Lanka)
https://en.wikipedia.org/wiki/Martinair_Flight_138
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21851
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

22 december 2017
Uitspraak rechtszaak Faroramp uitgesteld door dood advocaat
De nabestaanden van de Faroramp die een rechtszaak hadden aangespannen tegen de staat wachten nog steeds op een uitspraak van de rechter. Er is vertraging ontstaan omdat de letselschadeadvocaat die optrad namens de nabestaanden in oktober is overleden. Jan Willem Koeleman verdronk tijdens een triatlon in Italië.

De rechtbank in Den Haag had aanvullend onderzoek aangevraagd over de ramp om een uitspraak te kunnen doen, en dit onderzoek is reeds in de zomer afgerond. Het onderzoeksrapport is vervolgens ter inzage naar de betrokken partijen gestuurd. Donderdag 21 december, de dag van de herdenkingsbijeenkomst, is een nieuw advocatenkantoor gevonden voor de nabestaanden: Beer Advocaten in Amsterdam. Zij moeten zich nu inlezen in de zaak en hebben net tien verhuisdozen overgenomen van hun overleden collega.
https://www.anderetijden.nl/programma/1 ... Faro-MP495
Uitzending: zaterdag 23 december om 21.20 uur op NPO 2.

Dit is een herhaling van deze aflevering uit 2012.

Kerstvlucht naar Faro: MP495

Aflevering: 31 minuten
Leestijd: 5 minuten

Het had een ontspannen kerst in de Algarve moeten worden maar werd een ramp.

Maandagochtend 21 december 1992 crasht een Martinairtoestel op de landingsbaan van Faro.

Zesenvijftig mensen vinden de dood.

Tweehonderdvierentachtig mensen overleven de crash.

Andere Tijden blikt met passagiers, bemanning en hulpverleners terug op de ramp die 25 jaar geleden voor blijvende littekens heeft gezorgd.

Kerstvakantie

Het is een normale vlucht. Veel passagiers vliegen op maandagochtend naar Portugal om daar de kerstdagen door te brengen. Portugezen gaan om diezelfde reden op familiebezoek.

Het gaat pas mis als de DC10 met vluchtnummer MP495 bijna bij Faro is.
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21851
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

http://www.nieuwsbladtransport.nl/Nieuw ... inairCargo
19 januari 2018 11:36

Het gaat weer goed met Martinair Cargo

Martinair Cargo heeft over het boekjaar 2016 een nettowinst behaald van 41 miljoen euro
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21851
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

Nieuws-websites, take note! :wink:
19 januari 2018 11:36

Martinair Cargo heeft over het boekjaar 2016 een nettowinst behaald van 41 miljoen euro.

Dat blijkt uit de laatste jaarrekening van de afgeslankte KLM-vrachtdochter dat in het najaar van 2017 bij de Kamer van Koophandel is gedeponeerd.

Een jaar eerder was er nog sprake van een verlies van ruim dertien miljoen euro.

Martinair rondde in het verslagjaar 2016 een stevige krimp van de vrachtvloot af waardoor zes MD11F en ruim vijftig vrachtpiloten verdwenen.

De vrachtmaatschappij is met vier vrachtjumbo’s (B747-400F’s) als zogeheten ACMI-operator nog actief voor het moederbedrijf KLM op vrachtroutes naar Afrika en Zuid-Amerika
en krijgt daarvoor een vaste transportvergoeding.

In 2016 leverde dat een omzet op van 308 miljoen euro tegen 471 miljoen euro in 2015.

Daarin zijn ook nog de activiteiten van de zusterbedrijven Regional Jet Center en de vliegschool in Lelystad Airport verwerkt.

Het sterk verbeterde resultaat is enigszins geflatteerd, blijkt verder uit het jaarverslag.

Zo is een bedrag van 14,1 miljoen euro aan het resultaat toegevoegd dat afkomstig was uit een reservering van moederbedrijf KLM voor een kartelboete (29 miljoen euro) van de EU.

Die boete, waartegen KLM beroep had aangetekend,
is na tussenkomst van de Europese Rechtbank verlaagd naar 15 miljoen euro.
Het verschil is nu bijgeschreven in de boeken van Martinair.

Deze donatie van het moederbedrijf zorgt er mede voor dat financiële positie van het vrachtbedrijf met veertig miljoen euro weer aanzienlijk positief is.

In 2015 sloot Martinair het fiscale jaar af met een negatieve balans van bijna 1 miljoen euro.

Daarnaast profiteerde Martinair in het verslagjaar 2016 van aanzienlijk lagere personeelskosten (59 miljoen euro tegen 116 miljoen euro in 2015)
en werd er veel minder afgeschreven op de verouderde MD11F’s (11,8 miljoen tegen 27 miljoen euro in 2015).

In totaal is er tussen 2014 en 2016 bijna 65 miljoen euro versneld afgeschreven door Martinair op de waarde van de MD11F’s.

Uit het jaarverslag blijkt verder dat de verkoop van de oude MD11F's in 2016 voor de sloop Martinair 6,4 miljoen euro opleverde.

Uit de jaarrekening blijkt verder dat er bij Martinair en moederbedrijf KLM
‘geen plannen bestaan’
voor een uitbreiding of vernieuwing van de vrachtvloot
nu het weer goed gaat in de internationale luchtvrachtmarkt.

‘De belangrijkste doelstelling blijft om onze kapitaalpositie te versterken en de schulden af te bouwen’, aldus algemeen directeur Marcel de Nooijer en financiële man Rob Hougee van Martinair.

Beide directieleden zijn overigens in dienst van moederbedrijf KLM
en niet Martinair,
dat na de afbouw van de vrachtvloot nog 476 medewerkers telt, waaronder 112 vrachtpiloten.

In 2015 was dat aantal nog 566.
Stratofreighter wrote:http://www.nieuwsbladtransport.nl/Nieuw ... inairCargo
19 januari 2018 11:36

Het gaat weer goed met Martinair Cargo

Martinair Cargo heeft over het boekjaar 2016 een nettowinst behaald van 41 miljoen euro
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21851
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

https://www.nieuwsbladtransport.nl/luch ... fkl-cargo/
Weinig verrassingen in zomerrooster AFKL Cargo

22 March 2018 11:16

Air France-KLM Cargo (AFKL Cargo) blijft
in het komend zomerseizoen (1 april) dezelfde bestemmingen
bedienen als in het winterseizoen met haar zes vrachtvliegtuigen.

Ook aan de frequentie van de vluchten verandert niets,
deelt de vrachtvervoerder mee.

De vier B747-400F’s van dochterbedrijf Martinair zullen Afrika en Zuid-Amerika plus Miami (VS) blijven bedienen vanaf Schiphol.

De freighters richten zich daarbij op de bestemmingen voor onder meer het perishable-vervoer
op Johannesburg (Zuid-Afrika), Nairobi (Kenia), Cairo (Egypte) en Das-es-Salaam (Tanzania).
In Zuid-Amerika worden de vluchten uitgevoerd op onder meer Bogota (Colombia), Quito
(Ecuador), Sao Paulo (Brazilië), Buenos-Aires (Argentinië) en Lima (Peru).

Air France Cargo is vanuit de Franse hoofdstad Parijs met de twee resterende B77&F’s
grotendeels actief op de Afrikaanse vrachtmarkt.

Ook voor komend zomerseizoen moeten de veranderingen in het aanbod aan bestemmingen van de vrachtdivisie
dan ook komen van het uitgebreide netwerk aan passagiersvluchten
van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep en haar partners.
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

MP wil wel, maar MP mag niet.
Miguel van der Loos
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1094
Joined: 19 Oct 2007, 20:46
Subscriber Scramble: Miguel van der Loos
Location: Hendrik-ido-Ambacht

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Miguel van der Loos »

Hallo,
Weet iemand wat er met de PH-MPS aan de hand was? Hij kwam uit MIA en had boven de Bijlmer nog een snelheid van 360 kts volgens FR24. Hij had een tussenlanding moeten maken in STN maar is doorgevlogen naar AMS.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

MPS vloog MIA-AMS, CKA even daarvoor MIA-STN-AMS.
Die 360 knotsen zal wel een hickup zijn.
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 276
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Ik zie dat PH-MPQ die al sinds augustus 2013 in Teruel staat opgeslagen is verkocht aan Ruby Star Airways uit Wit-Rusland en dat de kist vandaag geleverd zou worden met een vlucht van Teruel naar het (zeer dichtbij gelegen) Zaragoza.

Image
Aéroport Teruel by F-GOTPA, on Flickr

Dacht dat er KLM/Martinair dit toestel nog steeds betaalde (lease) en dat ze kort geleden beide kisten (ook -MPP) hadden gekocht met het idee dat terugleveren aan de leasemaatschappij (AirCastle) te kostbaar zou worden.
Ben dan nu toch wel bijzonder wat er mee gaat gebeuren.
Last edited by Iemand91 on 18 May 2018, 19:57, edited 1 time in total.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Martinair heeft de MPQ gekocht in medio 2017 en direct doorverkocht aan BCC (Boeing Capital). Grote kans dat deze nu een andere koper heeft gevonden welke bereid is te investeren in het opknappen van deze machine en daarover dus geen leasekosten hoeft te betalen. Met de huidige brandstofprijs kan dit best wel eens interessant zijn.

De MPP betaalt MP nog steeds een maandelijkse lease over tot eind 2018.

De MPR heeft men al eerder kunnen slijten en vliegt ondertussen voor Kalitta Air.

De MPS vliegt nog steeds voor Martinair zelf en is ondertussen volledig eigendom.
All times are local times!

Regards, N.
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 276
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

B767-300ER wrote:Martinair heeft de MPQ gekocht in medio 2017 en direct doorverkocht aan BCC (Boeing Capital). Grote kans dat deze nu een andere koper heeft gevonden welke bereid is te investeren in het opknappen van deze machine en daarover dus geen leasekosten hoeft te betalen. Met de huidige brandstofprijs kan dit best wel eens interessant zijn.

De MPP betaalt MP nog steeds een maandelijkse lease over tot eind 2018.

De MPR heeft men al eerder kunnen slijten en vliegt ondertussen voor Kalitta Air.

De MPS vliegt nog steeds voor Martinair zelf en is ondertussen volledig eigendom.
Ah, dan zat mijn geheugen toch redelijk goed. Bedankt!

Enig idee wat er dan met -MPP gaat gebeuren? Die staat er heel wat minder florissant bij dan -MPP.
Volgens berichten gaat deze wél gesloopt worden.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”