Aviodrome: overname door Libema en verdere ontwikkelingen...

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21854
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Aviodrome: overname door Libema per 23 maart 2012 en ver

Post by Stratofreighter »

...en toen kwam dit bovendrijven... :?

http://www.telegraaf.nl/dft/11773808/__ ... ome__.html

http://www.telegraaf.nl/dft/11773808/__ ... ome__.html
Nieuws » DFT
za 24 mrt 2012, 07:00 ‘Onderzoek onbehoorlijk bestuur Aviodrome’

AMSTERDAM - Luchtvaartliefhebbers en dagjestoeristen kunnen opgelucht adem halen. Het luchtvaartthemapark Aviodrome wordt overgenomen door de Libéma Group, onder meer eigenaar van Autotron in Rosmalen en safaripark Beekse Bergen. Libéma betaalt €5,4 miljoen.

De unieke vliegtuigcollectie is hiermee van de veilinghamer gered. Twee klassieke topstukken, de Uiver en de Connie, zijn gekocht door KLM, Schiphol en de gemeente Lelystad voor €750.000 en in bruikleen aan Libéma gegeven.

De familie Lips van Libéma kocht de rest van de unieke vliegtuigcollectie voor een prikje van 750.000 euro. De waarde van de collectie wordt door kenners getaxeerd tussen de twee á drie miljoen euro.

De gemeente Lelystad is - naast de schuldeisers, zoals leveranciers - een van de grote verliezers. Het bankroet van het Aviodrome kost de belastingbetaler van die gemeente bijna €1,7 miljoen.

'Machtswoord'

Spekkoper is behalve de familie Lips ook de Luchthaven Schiphol.

Die zou ‘via haar topman Ad Rutten in de Raad van Commissarissen het Aviodrome onnodig failliet hebben laten gaan’, vermoedt luchtvaartpionier Martin Duijvestijn.

Hij probeerde eind vorig jaar samen met een groepje investeerders het Aviodrome te redden, maar Schiphol stak daar een stokje voor. omschreef dit als het ‘machtswoord’ van Schiphol, waarmee hij rekening had te houden.

Curator Bert van Apeldoorn liet gisteren weten dat de deal met Libéma „echt de beste deal is. U mag mij daar op afrekenen. Libéma heeft het beste ondernemersplan en de ervaring om zonder subsidie een themapark levensvatbaar te maken.”

De curator vergeet hierbij gemakshalve de €750.000 die Schiphol, KLM en Lelystad betaalden voor de Uiver en Conny betaalden en dat het Zwolse attractiepark Ecodrome van Libéma volgende week vanwege tegenvallende bezoekcijfers de deuren moet sluiten.

'Voldoende aanleiding'

Duijvestijn vindt dat de curator „meteen een onderzoek moet starten naar onbehoorlijk bestuur door de raad van commissarissen.
Hiervoor is meer dan voldoende aanleiding. Er moet onderzocht worden of er aanleiding is ze persoonlijk aansprakelijk te stellen.”

Van Apeldoorn bevestigt dat hij inderdaad onderzoek naar het toezicht gaat doen, maar dat ,,een dergelijk rechtmatigheidvraagstuk zorgvuldig moet gebeuren en wel een jaar kan duren.
Wie stelt moet bewijzen. Als we al iets vinden, moet ook nog een onafhankelijk accountant de hele administratie controleren’’.

Verdienen aan bankroet

Meldde De Telegraaf eerder al dat in een verslag van de RvC van Aviodrome werd gesproken over het bewust ‘uitmelken’ van leveranciers,volgens Duijvestijn verdient Schiphol „ruim €10 miljoen aan het bankroet”.

Hij komt tot zijn conclusie na onderzoek met hulp van twee juristen van de Aviodrome-jaarstukken.
„Daar heb ik geen jaar tijd voor nodig. Door het topsalaris van de curator blijft er nog minder over voor de crediteuren.”

Duijvestijn wil uitgezocht hebben ten behoeve van de crediteuren ‘waaronder enkele vrienden’ of sprake is van opzet.

„Laten de commissarissen Ype de Haan en Ad Rutten, tevens Schiphol-topman, maar eens uitleggen aan de curator waarom een bedrijf dat eind 2010 nog €5,2 miljoen eigen vermogen had en een lening van €1,6 miljoen door Schiphol kreeg kwijtgescholden failliet moest gaan?

Het Aviodrome had dus €6,8 miljoen eigen vermogen op een balanstotaal van ruim 10 miljoen. Daar droomt menig bedrijf van.”

'Onrechtvaardige verrijking'

Het bezoekersaantal was redelijk stabiel, dus dat kan volgens Duijvestijn ook niet de oorzaak zijn.

„De tent draaide ongeveer quitte. Opmerkelijk is verder dat door het bankroet in één klap een door het Aviodrome vooruit betaalde erfpachtsom van €3 miljoen aan Schiphol toeviel.

In de erfpachtakte hierover uit 2002 staat de opmerkelijke afspraak dat bij een faillissement van het Aviodrome de gebouwen ter waarde van €6,2 miljoen ‘zonder enige vergoeding’ aan Schiphol zouden vervallen.

Dat zou zo maar eens in strijd kunnen zijn met dwingend burgerlijk recht en/of een onrechtvaardige verrijking.”

Duijvestijn vindt het vreemd dat de directie en RvC geen extra krediet hebben kunnen regelen. „Zeker nu blijkt dat Libéma 7,5 ton subsidie van Schiphol, KLM en Lelystad krijgt.

Een hangar en een expositieruimte ter waarde van €6,2 miljoen en de vliegtuigcollectie ter waarde van enkele miljoenen waren daar voldoende onderpand voor. Dit riekt.”
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21854
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Aviodrome: overname door Libema per 23 maart 2012 en ver

Post by Stratofreighter »

http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/89 ... -aviodrome heeft een video met een interview met deze bewuste directeur...
Schiphol: geen geld meer in Aviodrome 24-03-2012

De toekomst van de Aviodrome in Lelystad is na de overname door Libéma voor de lange termijn zo zekergesteld, dat Schiphol niet van plan is ooit nog weer geld in het park te steken.
Dat zei financieel directeur Pieter Verboom van Schiphol vrijdag.

Libéma moet de exploitatie van het museum verder op eigen kracht redden, aldus Verboom.

De Aviodrome heeft de afgelopen jaren miljoenen euro's van Schiphol gekregen in de vorm van bijdragen en leningen.
Toen het museum afgelopen herfst in de problemen kwam, weigerde Schiphol bij te springen.
Volgens Verboom was er geen vertrouwen meer in de toenmalige leiding.

De ervaring van de Libéma Groep met attracties geeft dat vertrouwen in de toekomst wel.

Schiphol heeft nog een keer de portemonnee getrokken en, net als de KLM en de gemeente Lelystad, 2,5 ton betaald om de DC-2 Uiver en de Lockheed Constellation te kopen.
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21854
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Aviodrome: overname door Libema per 23 maart 2012 en ver

Post by Stratofreighter »

http://www.flevopost.nl/?n_id=235963&s_id=1598
De grootste investering komt echter van de Libémagroep. Dirk Lips, algemeen directeur van Libéma, lichtte de nieuwe plannen voor het Aviodrome toe.

Het luchtvaartthemapark wordt opgedeeld in zeven 'attractiezones', die als verbindend element hebben dat mensen er langer zullen verblijven, daar meer beleving bij hebben en de productkwaliteit omhoog gaat.

Allereerst wordt de entree aangepakt.
Horeca, winkel en entree worden vernieuwd, de keuken wordt uitgebreid met onder andere vliegtuigmaaltijden, er komt een bagagescan, een 3D-theater en een grote speelvoorziening voor de 3-6-jarigen.
Ook krijgt iedere bezoeker een 'vertrekschema', waarin staat wat er die dag op welke tijden allemaal te doen is.

Tweede zone,
het museum, krijgt nieuwe wandelroutes, de 'Connie', de 'Flying Dutchman' en de Fokker 27 gaan open voor publiek, en er wordt gewerkt met qr-codes.

Ook de Boeing blijft toegankelijk, en de businessclass wordt ingericht als filmzaaltje. Voor buiten komen er ook nieuwe wandelroutes, de DC4 blijft toegankelijk en er komen twee terreinen voor (vlieg)demonstraties.

In het Schipholgebouw wordt ook de verkeerstoren opengesteld voor publiek, en vindt de 'bagage-afhandeling' plaats,
de T2-hangar met de vliegtuigen die nog kunnen vliegen krijgt een wandelpromenade op twee niveaus, beneden en boven,
en een uitkijkplatform, en tot slot komt er ook buiten een platform, waar je mooi de verbinding tussen historische en moderne luchtvaart kunt zien,
de mobiele verkeerstoren wordt gerestaureerd en toegankelijk wordt voor publiek en en speelvoorzieningen komen voor wederom de jongste bezoekers.

Het vernieuwde Aviodrome gaat uit van een bescheiden groei in het bezoekersaantal, in totaal 180.000 mensen per jaar, en geen inkomsten uit zakelijke verhuren.

'Het voordeel van de overname door Libéma zit 'm vooral in de kostenkant: wij kunnen, doordat we een grotere organisatie zijn, besparen op overhead. Alles wat we dan op zakelijk gebied verdienen, is mooi meegenomen,' aldus Dirk Lips.

Er komen 24 mensen te werken bij het Aviodrome, maar er zal ook veel aandacht zijn voor de vele, vele vrijwilligers die het museum heeft.

'Ik ben zelf één keer in het museum geweest, en werd toen vooral getroffen door hun enthousiasme. De twinkeling in de ogen als ze een verhaal vertellen, dat je dan emotioneel raakt... Dat is absoluut één van de sterke kanten van het Aviodrome.'
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21854
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Aviodrome: overname door Libema per 23 maart 2012 en ver

Post by Stratofreighter »

Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21854
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Aviodrome: overname door Libema en verdere ontwikkelinge

Post by Stratofreighter »

Je zou het nieuws kunnen noemen... :wink:

http://www.nederrijnschoonmaak.nl/index ... 4&ne_id=68
Nederrijn Schoonmaak maakt vliegtuigen schoon

Sinds de overname van Aviodrome door Libéma is Nederrijn Schoonmaak hard aan de slag om het hele luchtvaartthemapark voor de opening schoon te hebben.

Nederrijn Schoonmaak is na de overname direct betrokken bij de opleveringsschoonmaak. Op 28 april 2012 gaan de deuren weer open en moet alles weer schoon zijn, zowel binnen als buiten.

Met man en macht wordt er door Nederrijn Schoonmaak gewerkt om alles op tijd schoon te krijgen.

Het betreft drie gebouwen: het hoofdgebouw met restaurant en filmtheater, een volledig nagebouwde replica van het Schipholstationsgebouw uit 1928 en een grote T2-hangar.

Het meest spectaculaire om schoon te maken zijn wel de ruim 100 vliegtuigen, waaronder een grote KLM Boeing 747, een Fokker F-27 en een Douglas DC-2 ( à la de Uiver).

Met hoogwerkers en hogedrukreinigers en speciale reinigingsmiddelen worden deze vliegtuigen onder handen genomen.
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
Raptor16
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 391
Joined: 28 Jul 2006, 17:50
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Raptor16

Re: Aviodrome: overname door Libema en verdere ontwikkelinge

Post by Raptor16 »

Dat noem ik aanpakken. Wat zal het daar verbeteren.

[ Post made via Mobile Device ]
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21854
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Aviodrome: overname door Libema en verdere ontwikkelinge

Post by Stratofreighter »

Behalve schoonmaakwerkzaamheden wordt er ook ge- en verbouwd op het Aviodrome-terrein.

Via een ander forum kreeg ik deze Twitterfoto's onder ogen:

http://ow.ly/i/zgAC
en
http://ow.ly/i/zgyq

Inderdaad, de "spottersheuvel" wordt onder handen genomen...
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21854
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Aviodrome: overname door Libema en verdere ontwikkelinge

Post by Stratofreighter »

LELYSTAD - Luchtvaart-themapark Aviodrome op Lelystad Airport heeft in het eerste jaar sinds de doorstart op 28 april 2012 160.000 bezoekers getrokken. Dat heeft eigenaar Libéma bekendgemaakt.
“Momenteel zijn we al weer bezig met de verdere uitbreiding van onze unieke collectie, er zit nog het een en ander in de pijplijn”, aldus Kraai.
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Ar ... _doorstart
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: Aviodrome: overname door Libema en verdere ontwikkelinge

Post by Diarto »

Zal dan eindelijk een DC-8 toegevoegd worden aan de collectie? Ik vraag me überhaupt af wat er met het potje DC-8 donaties is gebeurd bij het faillissement.
User avatar
AviaView
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2593
Joined: 21 Sep 2008, 16:10
Subscriber Scramble: Jeroen
Contact:

Re: Aviodrome: overname door Libema en verdere ontwikkelinge

Post by AviaView »

Het Aviodrome in Lelystad kijkt tevreden terug op het eerste jaar na de heropening. Er kwamen zo'n 160.000 bezoekers naar het luchtvaartthemapark bij Lelystad Airport. Hoeveel congresgangers er zijn geweest wil het museum niet bekend maken.

Eind april vorig jaar ging het Aviodrome weer open onder de vlag van de Libéma Groep. Het park was toen ruim vier maanden dichtgeweest vanwege een faillissement.

In de komende jaren wil het park doorgroeien naar 200.000 bezoekers per jaar. Om dat te bereiken wordt er een reclamecampagne opgezet. Ook komen er meer speeltoestellen, wordt de Fokker-collectie uitgebreid en krijgt het archief een betere plek.

Bron: Omroep Flevoland
De Fokker collectie (ook in het geluidsfragment te horen van Omroep Flevoland) zal worden uitgebreid. Laat er toevallig nog een luchtwaardige F27 op Lelystad staan in een hangar ;)
Lex Nasa
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 87
Joined: 16 Sep 2010, 20:02
Type of spotter: Allround
Subscriber Scramble: no

Re: Aviodrome: overname door Libema en verdere ontwikkelinge

Post by Lex Nasa »

Denk eerder aan de Fokker S-13, er zijn genoeg componenten die asl basis voor een herbouw kunnen dienen: de frontsectie op Texel, staartsectie bij Aviodrome zelf, en bij oa. TU Delft schijnen ook nog delen te liggen. Red deze unieke kist! (dan mag je die DC-8 van mij laten voor wat 'ie is). Of het naar NL halen van het F-28 prototype, staat nog redelijk intact in Mali....

[ Post made via Mobile Device ]
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Aviodrome: overname door Libema en verdere ontwikkelinge

Post by aviodromefriend »

Diarto wrote:Zal dan eindelijk een DC-8 toegevoegd worden aan de collectie? Ik vraag me überhaupt af wat er met het potje DC-8 donaties is gebeurd bij het faillissement.
Ga er maar van uit dat daar crediteuren van zijn betaald. Anders heeft de curator echt iets (wat niet uit te leggen is) uit te leggen. Persoonlijk ga ik er ook van uit (tot het tegendeel bewezen wordt) dat het geld dat de loterij had gegeven voor de verzekering voor een jaar Connie vliegen die kant op is gegaan.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
ten thije
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 182
Joined: 21 Apr 2003, 12:49
Location: Oeteldonk
Contact:

Re: Aviodrome: overname door Libema en verdere ontwikkelinge

Post by ten thije »

AviaView wrote:De Fokker collectie (ook in het geluidsfragment te horen van Omroep Flevoland) zal worden uitgebreid. Laat er toevallig nog een luchtwaardige F27 op Lelystad staan in een hangar ;)
Ik hoop niet dat ze nog een F27 in de collectie opnemen. Begrijp me niet verkeerd, het zijn absoluut mooie toestellen, maar er zijn er al twee in het Aviodrome. Dan liever een type dat er nog niet is. De S-13 die Lex Nasa noemt vind ik een leuk idee. Ook een DC-8 of F.28 zou ik geen nee tegen zeggen.
Lex Nasa
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 87
Joined: 16 Sep 2010, 20:02
Type of spotter: Allround
Subscriber Scramble: no

Re: Aviodrome: overname door Libema en verdere ontwikkelinge

Post by Lex Nasa »

Er zijn zelfs drie complete Friendships: het F-50 prototype is ook gewoon een opgeklooide F-27. Alleen zijn de ramen weggekalkt en zijn de F-50 ruitjes er overheen geschilderd.

[ Post made via Mobile Device ]
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Aviodrome: overname door Libema en verdere ontwikkelinge

Post by aviodromefriend »

Lex Nasa wrote:Er zijn zelfs drie complete Friendships: het F-50 prototype is ook gewoon een opgeklooide F-27. Alleen zijn de ramen weggekalkt en zijn de F-50 ruitjes er overheen geschilderd.
Daar heeft Fokker wel meer mee gedaan dan het ruitjes verhaal. Denk aan motoren, props, cockpit. Anders was het ding in zijn rol als prototype van de Fokker 50 (waarvoor Fokker dit frame heeft gebouwd) volstrekt nutteloos geweest.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Post Reply

Return to “'t Praethuys”