KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Fiets
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 276
Joined: 09 Dec 2008, 10:37
Type of spotter: S5F2
Subscriber Scramble Magazine: No!
Location: Schiphol/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Fiets »

Uitfasering A330:

Huidige planning:

AKD reeds buiten gebruik, staat op Jakarta, begin 2022 retour lessor
AKB per winter 2023 uit de planning
AOA per zomer 2024 uit de planning
AOB & AKF per winter 2024 uit de planning

Omdat het maanden kan duren voordat een toestel gereed is om retour lessor te gaan kan een toestel ook maanden eerder buiten dienst worden gesteld.
Rgds/Henk
Inkjet
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

In dit onderwerp worden regelmatig lijstjes geplaatst met de data waarop lease contracten aflopen. De data die je noemt voor de buiten dienst stelling van de A330-300's lijken niet overeen te komen met de data die in het laatste lijstje stonden:

PH-AKA 333 1287 27-feb-22 OL ONV.
PH-AKB 333 1294 19-apr-23 OL Verlengd met 1 jaar
PH-AKD 333 1300 31-mei-22 OL ONV.
PH-AKE 333 1381 28-feb-23 FL Sale and lease back
PH-AKF 333 1580 04-dec-22 OL ONV.

De A330-200's zijn eigendom van KLM.

De AKA is gewoon weer in gebruik na onderhoud op Woensdrecht. Geldt hetzelfde misschien voor de AKD die nu in Jakarta is voor onderhoud?
Iemand91
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 213
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Airbus takes lead in bid to win Dutch KLM jet deal - sources
Airbus has taken the lead in a bid to supply A321neo jets to Dutch airline KLM, potentially beating rival Boeing’s 737 MAX, three people familiar with the matter said on Wednesday.

A decision could be taken by Franco-Dutch parent Air France-KLM as early as Thursday, the sources said.
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 284
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

Iemand91 wrote: 08 Dec 2021, 15:51 Airbus takes lead in bid to win Dutch KLM jet deal - sources
Airbus has taken the lead in a bid to supply A321neo jets to Dutch airline KLM, potentially beating rival Boeing’s 737 MAX, three people familiar with the matter said on Wednesday.

A decision could be taken by Franco-Dutch parent Air France-KLM as early as Thursday, the sources said.

Zou wat zijn als mijn bronnen gelijk hebben en de A321Neo word aangekondigd voor KLM/HV. :wink:
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2816
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

Of het is gewoon een dreigement naar Boeing..
Gr Niek
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12129
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Subscriber Scramble Magazine: yes
Location: Krommenie
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by gatso76 »

niekkie wrote: 08 Dec 2021, 21:46 Of het is gewoon een dreigement naar Boeing..
Vrij ongepaste opmerking want wat heeft het aanbieden van een product aan een klant te maken met 'een dreigement' ?. Boeing zal van zichzelf vinden dat ze 'beter' zijn dan Airbus en andersom.
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2816
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

gatso76 wrote: 08 Dec 2021, 22:14 Vrij ongepaste opmerking want wat heeft het aanbieden van een product aan een klant te maken met 'een dreigement' ?. Boeing zal van zichzelf vinden dat ze 'beter' zijn dan Airbus en andersom.
Oke, Dreigement klinkt een beetje ver. Maar het is wel een soort van Tactiek tegen Boeing lijkt mij.
Gr Niek
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 20615
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

niekkie wrote: 08 Dec 2021, 22:15
gatso76 wrote: 08 Dec 2021, 22:14 Vrij ongepaste opmerking want wat heeft het aanbieden van een product aan een klant te maken met 'een dreigement' ?. Boeing zal van zichzelf vinden dat ze 'beter' zijn dan Airbus en andersom.
Oke, Dreigement klinkt een beetje ver. Maar het is wel een soort van Tactiek tegen Boeing lijkt mij.
Moet wel heel gek lopen als KLM voor Airbus kiest, men is nooit tevreden geweest over zowel de A310 als de A330,KLM nu eenmaal Boeing minded
Rgds,Martin.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 418
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

gatso76 wrote: 08 Dec 2021, 22:14
niekkie wrote: 08 Dec 2021, 21:46 Of het is gewoon een dreigement naar Boeing..
Vrij ongepaste opmerking want wat heeft het aanbieden van een product aan een klant te maken met 'een dreigement' ?. Boeing zal van zichzelf vinden dat ze 'beter' zijn dan Airbus en andersom.
Ik denk meer dat het er bedoelt wordt dat het een onderhandelingstechniek zou kunnen zijn. Maar het blijft afwachten en we weten het toch niet zeker totdat de deal rond is. Geruchten blijven geruchten al ben ik wel benieuwd wat er uit komt.
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 284
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

YS11 wrote: 09 Dec 2021, 16:05
niekkie wrote: 08 Dec 2021, 22:15
gatso76 wrote: 08 Dec 2021, 22:14 Vrij ongepaste opmerking want wat heeft het aanbieden van een product aan een klant te maken met 'een dreigement' ?. Boeing zal van zichzelf vinden dat ze 'beter' zijn dan Airbus en andersom.
Oke, Dreigement klinkt een beetje ver. Maar het is wel een soort van Tactiek tegen Boeing lijkt mij.
Moet wel heel gek lopen als KLM voor Airbus kiest, men is nooit tevreden geweest over zowel de A310 als de A330,KLM nu eenmaal Boeing minded

Hangt af of Parijs dit beslist of KLM
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 15554
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble Magazine: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

YS11 wrote: 09 Dec 2021, 16:05
niekkie wrote: 08 Dec 2021, 22:15
gatso76 wrote: 08 Dec 2021, 22:14 Vrij ongepaste opmerking want wat heeft het aanbieden van een product aan een klant te maken met 'een dreigement' ?. Boeing zal van zichzelf vinden dat ze 'beter' zijn dan Airbus en andersom.
Oke, Dreigement klinkt een beetje ver. Maar het is wel een soort van Tactiek tegen Boeing lijkt mij.
Moet wel heel gek lopen als KLM voor Airbus kiest, men is nooit tevreden geweest over zowel de A310 als de A330,KLM nu eenmaal Boeing minded
Bij de A310 was dit denk ik deels 'self induced'... als je om geld te besparen het MTOW van de halve vloot omlaag brengt van 142 ton naar 132 ton vraag je soms om problemen. Vooral als je er lange afstanden mee wilt vliegen.
Waarom KLM niet tevreden is met de A330 is mij onbekend.... achteraf gezien was het misschien handig geweest als KLM er een fuel jettison systeem en een ander O2 systeem in had laten aanbrengen. En wanneer Airbus een centertank in de -300 had aangeboden (met een hoger MTOW)...
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
Fiets
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 276
Joined: 09 Dec 2008, 10:37
Type of spotter: S5F2
Subscriber Scramble Magazine: No!
Location: Schiphol/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Fiets »

Inkjet wrote: 08 Dec 2021, 13:09 In dit onderwerp worden regelmatig lijstjes geplaatst met de data waarop lease contracten aflopen. De data die je noemt voor de buiten dienst stelling van de A330-300's lijken niet overeen te komen met de data die in het laatste lijstje stonden:

PH-AKA 333 1287 27-feb-22 OL ONV.
PH-AKB 333 1294 19-apr-23 OL Verlengd met 1 jaar
PH-AKD 333 1300 31-mei-22 OL ONV.
PH-AKE 333 1381 28-feb-23 FL Sale and lease back
PH-AKF 333 1580 04-dec-22 OL ONV.

De A330-200's zijn eigendom van KLM.

De AKA is gewoon weer in gebruik na onderhoud op Woensdrecht. Geldt hetzelfde misschien voor de AKD die nu in Jakarta is voor onderhoud?
In het interne KLM vlootoverzicht staat de AON en AKD als 'out of service' ... en onderhoud alvorens retour lessor is niet ongebruikelijk.
Rgds/Henk
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 284
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

Bennie wrote: 09 Dec 2021, 18:47
YS11 wrote: 09 Dec 2021, 16:05
niekkie wrote: 08 Dec 2021, 22:15
Oke, Dreigement klinkt een beetje ver. Maar het is wel een soort van Tactiek tegen Boeing lijkt mij.
Moet wel heel gek lopen als KLM voor Airbus kiest, men is nooit tevreden geweest over zowel de A310 als de A330,KLM nu eenmaal Boeing minded
Bij de A310 was dit denk ik deels 'self induced'... als je om geld te besparen het MTOW van de halve vloot omlaag brengt van 142 ton naar 132 ton vraag je soms om problemen. Vooral als je er lange afstanden mee wilt vliegen.
Waarom KLM niet tevreden is met de A330 is mij onbekend.... achteraf gezien was het misschien handig geweest als KLM er een fuel jettison systeem en een ander O2 systeem in had laten aanbrengen. En wanneer Airbus een centertank in de -300 had aangeboden (met een hoger MTOW)...
Daarnaast is de 787 ook geen succesverhaal bij de KLM gelet op de leveringen en problemen.

Ik verwacht nog steeds een Ab order voor KLM en Trans. Maar ook een combi order van Max kisten en Neo's zie ik ze doen, dat zou een mooie middenweg zijn.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 15554
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble Magazine: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Avgeek wrote: 10 Dec 2021, 17:48
Bennie wrote: 09 Dec 2021, 18:47
YS11 wrote: 09 Dec 2021, 16:05

Moet wel heel gek lopen als KLM voor Airbus kiest, men is nooit tevreden geweest over zowel de A310 als de A330,KLM nu eenmaal Boeing minded
Bij de A310 was dit denk ik deels 'self induced'... als je om geld te besparen het MTOW van de halve vloot omlaag brengt van 142 ton naar 132 ton vraag je soms om problemen. Vooral als je er lange afstanden mee wilt vliegen.
Waarom KLM niet tevreden is met de A330 is mij onbekend.... achteraf gezien was het misschien handig geweest als KLM er een fuel jettison systeem en een ander O2 systeem in had laten aanbrengen. En wanneer Airbus een centertank in de -300 had aangeboden (met een hoger MTOW)...
Daarnaast is de 787 ook geen succesverhaal bij de KLM gelet op de leveringen en problemen.

Ik verwacht nog steeds een Ab order voor KLM en Trans. Maar ook een combi order van Max kisten en Neo's zie ik ze doen, dat zou een mooie middenweg zijn.
En een dure middenweg, als je kosten van trainingen en materieel (ramp/spareparts etc.) in het plaatje meeneemt....
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
mac
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 485
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Dat weet KLM en Airbus ook. Dat zal vast de revue gepasseerd hebben bij de onderhandelingen. Boeing wil KLM/HV graag behouden en Airbus wil KLM/HV graag inlijven. Dus er zal met goodies in min of meerdere mate gestrooid worden. Uiteindelijk gaat het om de terugverdientijd en wat er onder aan de streep overblijft.
Post Reply