Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
Snipes
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 31 Jul 2010, 07:47
Type of spotter: Photographer
Subscriber Scramble: Snipes
Location: IJsselstein(UT)

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Snipes »

Key wrote:Je verwijst naar de complete Airfield Guides. Uiteraard wordt daarin ge-update, maar uiteraard stukje bij beetje. Deze kaart en de rest van de guide is redelijk bij volgens mij. Maar als je aanvullingen hebt: speciaal daarvoor is er de sectie "Send Updates !" 8)
Edit: en ik zag dat de GA Terminal-info nog ff bijgewerkt moet worden. Gedaan.
Erik
Ah ok, ik bedoelde dus de Schiphol kaart(maar voor allen geld denk ik dezelfde vraag). Maar duidelijk zo, thnx.
Greetz Wesly
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11184
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Key »

Recentste bijdrage toch maar hier.
Engines Turning Or People Swimming
wrxflyer
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 197
Joined: 10 Feb 2008, 22:16
Type of spotter: F2 civil
Location: Amersfoort, Netherlands

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by wrxflyer »

Vanmiddag tegen zonsondergang even kwartiertje foto staan maken op de kop van de Toekanweg, van de landingen op de 06.
(bedrijfs)auto uiteraad netjes geparkeerd in een parkeervak van een expditiebedrijf daarnaast.

Na 10 minuten kwamen 3 jongelui van de marechaussee me leterlijk weggjagen. ik mocht daar geen foto's nemen, dat moest ik op de offciiele spottersplek doen.
Dus ik zei dat ik overal foto's mag maken waar ik dat wil, zolang ik maar niet op onbevoegd terrein kwam en mijn auto netjes parkeerde.
Werden ze nog boos ook (en ik dus ook bijna) :twisted: :twisted: .
Heb het niet laten escaleren; ben weggereden (ze kwamen achter me aan tot voorbij het A4-viaduct) en na 10min weer gewoon teruggegaan en heb de kisten alsnog gepakt die ik hebben wilde :wink:

Mijn vraag; stonden deze jochies in hun recht of niet?
Ik ben ten zeerste van mening van niet, maar ik weet ook niet alles.
Wat zeggen jullie?

Freek
Flown in 733,738,A319,A320,A330,MD-11,763,772,742,744
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4565
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Subscriber Scramble: frank kramer
Location: het kan in Almere

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by frank kramer »

Volgens mij heb jij gelijk (maar ja, krijg dat maar eens in zo'n situatie). Voor de duidelijkheid: de Toekanweg is de weg die eindigt in de crash-gate naast het vrachtplatform Romeo (waar Singapore, LAN en China Cargo staan, zal ik maar zeggen). Ik kan mij niet herinneren dat iemand daar ooit weg is gestuurd of bekeurd om een andere reden dan parkeren waar het niet mocht. Ik ben er iig ook door het Schipholteam van de politie nog nooit weggestuurd. Heeft iemand anders daar ervaring mee?
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
User avatar
E-R-I-C
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3805
Joined: 27 Aug 2004, 13:24

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by E-R-I-C »

Laats ben ik daar door de kmar weggestuurd. Ik was toen op de fiets, dus van fout parkeren was geen sprake.

[ Post made via Mobile Device ]
Eric
User avatar
phkza
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2258
Joined: 21 Nov 2005, 22:38
Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by phkza »

Ben afgelopen weekend zelfs van de Spaarnwouderweg (approach Polderbaan) weggestuurd. Auto stond een eind verderop, stond zelf gewoon in de berm. Weggestuurd door de politie, 'want er is een hele goede spottersplaats langs de IJweg'.

Het lijkt wel of er een heksenjacht is de laatste tijd. Ik bedoel, ik ga niet eens in discussie, pak m'n spullen en ga ergens anders staan, maar zolang je geen regels overtreedt of overlast bezorgt is er toch niets aan de hand lijkt mij? Of zijn er nieuwe beleidsregels binnen de KMar en/of politie ingesteld omtrent het spottersbeleid?
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3358
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by pjotrtje »

wrxflyer wrote:Mijn vraag; stonden deze jochies in hun recht of niet?
Het probleem is dat je je op het terrein van de N.V. Luchthaven Schiphol bevindt. Wanneer je dat betreedt ga je akkoord met de gebruiksregels van dat terrein. Ze zijn te lezen op http://www.schiphol.nl/Reizigers/OpSchi ... regels.htm.
Daarin staat o.a., in artikel 7 lid 1:
Het is binnen het luchthavengebied niet toegestaan:
e. zich zonder noodzaak buiten de gebaande wegen of paden te bevinden;
<knip>
h. overlast en/of een gevaarlijke situatie te veroorzaken;
En in artikel 7 lid 2:
Het is binnen het luchthavengebied, zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de exploitant, niet toegestaan:
<knip>
e. foto-, video- en filmopnamen te maken, anders dan voor eigen gebruik, dan wel op enige wijze beschikbaar te stellen aan derden.
E.e.a. staat of valt met de definitie van 'luchthavengebied'. En die is, zoals je ziet op http://video.schiphol.nl/intranet/handb ... ge-XVI.pdf (zie de rode stippellijn), ruim.
Maar je zou dus kunnen stellen dat er een echte grond is om je weg te sturen dan wel om je aanwijzingen te geven die je op dient te volgen...
== All is well, as long as we keep spinning ==
wrxflyer
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 197
Joined: 10 Feb 2008, 22:16
Type of spotter: F2 civil
Location: Amersfoort, Netherlands

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by wrxflyer »

Jouw uitleg over "Luchthavengebied" doet verder niets af aan mijn verhaal :?

-Ik bevond me niet buiten de gebaande paden (stond op het trottoir van een doodlopende weg)
-Ik veroorzaakte geen overlast en/of een gevaarlijke situatie
-ik maakte geen foto's voor derden.

Dus hoe je het ook went of keert, ik deed geen onwettige dingen in mijn ogen.

Freek
Flown in 733,738,A319,A320,A330,MD-11,763,772,742,744
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3358
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by pjotrtje »

wrxflyer wrote:-Ik bevond me niet buiten de gebaande paden (stond op het trottoir van een doodlopende weg)
-Ik veroorzaakte geen overlast en/of een gevaarlijke situatie
-ik maakte geen foto's voor derden.
Overlast - formeel is dat ter beoordeling aan de handhaver, niet aan jou...
Foto's voor derden - publicatie op internet is al 'derden'.
Maar, nogmaals, de handhavers mogen ons binnen het luchthavengebied aanwijzigingen geven die wij gewoon dienen op te volgen... En de redenen kunnen zeer zeker arbitrair zijn, dat ontken ik niet.
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11184
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Key »

Eens met Pjotrtje over de willekeur waaraan we legaal ten prooi kunnen vallen. Maar dat wil niet zeggen dat echte willekeur geoorloofd is, of gewenst wordt door de luchthavenbeheerdert zelf. Ik denk dat het toch nut heeft dit soort uitwassen een staartje te laten krijgen. Ik zou aanraden met details van het gebeuren naar bv. een KMar-baas te stappen en om uitleg te vragen. Argumenten als "u mag hier geen foto's maken" zijn echt stierenpoep. Het is veel reëler als je weg moet 'omdat de veiligheidssituatie daar op dat moment om vraagt'.

Dat verhaal van de Spaarnwouderweg is helemaal waanzinnig, pure willekeur en niet te onderbouwen. Ik zou echt een klacht indienen bij de leiding van het betreffende korps. Niet dat ik voor onruststoken ben, maar waar politiemensen het soms echt zwaar hebben om burgers te beschermen ga ik niet accepteren dat een paar van hun collega's onschuldige hobbyisten het leven zuur maken, omdat ze zo graag baasje spelen.


Erik

N.B. deze post hoort deels onder 'meningen' maar mijn boodschap is: jullie zijn bij mijn weten met nonsens weggestuurd. Als ze echt een reden hebben moeten ze geen kul verkopen.
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by ErikFB »

Key wrote:Eens met Pjotrtje over de willekeur waaraan we legaal ten prooi kunnen vallen.
(...)
Dat verhaal van de Spaarnwouderweg is helemaal waanzinnig
Volgens mij zitten hier mensen van de KMAR /BBS op dit forum en is dit niet de eerste keer dat we problemen hebben met overijverige dienders. Verhaal Toekanweg is zelfs zo dat je in het weekeinde je auto mag parkeren bij de buren op het erf ( vlgs. de Toureq-boys and girls) en dat je dan rustig foto's kan en mag maken. Hun enigste bezwaar is dat de crashgate vrij dienst te bljven. Parkeren kan en mag omdat er in het weekeinde geen of nauwelijks activiteiten plaatsvinden bij de expediteur.

Andere genoemde plek is je reinste kul. Vermoedelijk is er dus weer een klasje jonge honden losgelaten die even moeten late zien dat zij macht hebben en daardoor de extra ogen van de spotter rondom SPL dus letterlijk dichtslaan.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3358
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by pjotrtje »

Key wrote:Eens met Pjotrtje over de willekeur waaraan we legaal ten prooi kunnen vallen. Maar dat wil niet zeggen dat echte willekeur geoorloofd is, of gewenst wordt door de luchthavenbeheerdert zelf. Ik denk dat het toch nut heeft dit soort uitwassen een staartje te laten krijgen. Ik zou aanraden met details van het gebeuren naar bv. een KMar-baas te stappen en om uitleg te vragen.
KMar telefoonnummer voor dit soort gevallen: 020-6038222.
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by ErikFB »

pjotrtje wrote:
Key wrote:Eens met Pjotrtje over de willekeur waaraan we legaal ten prooi kunnen vallen. Maar dat wil niet zeggen dat echte willekeur geoorloofd is, of gewenst wordt door de luchthavenbeheerdert zelf. Ik denk dat het toch nut heeft dit soort uitwassen een staartje te laten krijgen. Ik zou aanraden met details van het gebeuren naar bv. een KMar-baas te stappen en om uitleg te vragen.
KMar telefoonnummer voor dit soort gevallen: 020-6038222.

Is dat ook niet het nummer wat op de bordjes staat ???
User avatar
Derice
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1697
Joined: 24 Dec 2007, 14:12
Type of spotter: F3
Subscriber Scramble: Derice

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by Derice »

Dat is toch 020-6012796?

Althans, dat zeg je zelf. :P ;)
http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?p=270888#p270888
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by ErikFB »

Derice wrote:Dat is toch 020-6012796?

Althans, dat zeg je zelf. :P ;)
http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?p=270888#p270888
dat was / is het nummer van de meldkamer. Het hierbovengenoemde nummer is dus van de KMAR
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”