EHAM 07-10-2007

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
User avatar
Schiphol Spotting Service
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 162
Joined: 03 Feb 2007, 16:54
Location: Near EHAM
Contact:

Post by Schiphol Spotting Service »

Ik zag omstreeks 14:00 uur een witte A300F met vermoedelijk de reg TC-ASD of ASO. Kan iemand mij vertellen welke reg het is en voor wie hij vliegt.

Bedankt
User avatar
E-R-I-C
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3571
Joined: 27 Aug 2004, 13:24

Post by E-R-I-C »

Schiphol Spotting Service wrote:Ik zag omstreeks 14:00 uur een witte A300F met vermoedelijk de reg TC-ASD of ASO. Kan iemand mij vertellen welke reg het is en voor wie hij vliegt.

Bedankt
Zal de TC-ACD zijn, is van ACT Cargo op de vluchten/route van Empost. Alleen dat is wel wat vroeg want is pas rond 1550 geland.

Anders is het misschien de SU-BMZ, witte A300F met een blauwe staart.
Eric
User avatar
Nlspot2003
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3054
Joined: 06 Sep 2003, 23:06
Location: Haarlem,Eham
Contact:

re:

Post by Nlspot2003 »

Vanavond nog gezien:

5Y-KQX 767-300 Kenya Airways (kwam uit onderhoud)
5Y-KQQ 767-300 Kenya Airways (lijndienst, is hier volgens mij voor de 1e keer)
JA711J 777-200 Jal (niet de JA771J zoals eerder gemeld, op het scherm bij het terras stond zelfs JA771L, lekker rommelig dus)
User avatar
jfaltena
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3004
Joined: 09 Dec 2003, 17:08
Type of spotter: S4
Location: Home or @ any Airfield

Post by jfaltena »

E-R-I-C wrote:
Schiphol Spotting Service wrote:Ik zag omstreeks 14:00 uur een witte A300F met vermoedelijk de reg TC-ASD of ASO. Kan iemand mij vertellen welke reg het is en voor wie hij vliegt.
Zal de TC-ACD zijn, is van ACT Cargo op de vluchten/route van Empost.
TC-ACD confirmed; white with "Operated by ACT Cargo" titles next to the cargo door.
Also noted JA401J and B-KAG this afternoon

Grtz, John
User avatar
mipo72
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1571
Joined: 10 Nov 2003, 22:17
Type of spotter: Alles wat vliegt en een nummer heeft.
Subscriber Scramble Magazine: Nee
Location: EHPR ( Purmerend ) EHAM ( Schiphol B-platform )

Schade aan PH-BFW

Post by mipo72 »

Hoi,

Vanavond moest ik de KL553 PH-BFW naar Cairo cateren en het volgende was gebeurd:

Het achterste vrachtluik van het lowerdeck is beschadigd door een Hi-loader.( dit is de machine die de LD3 containers lost die uit het lowerdeck komen.)

Vermoedelijk is dit gebeurd toen de berijder/belader de achterste lowerdeck deur wilde sluiten en toen is de punt van de rechterkant van deze deur op het platteau van de Hi-loader gekomen en verbogen.

Dit resulteerde in een hoop comotie rondom de "rampplek" en de TD ( technische dienst) kreeg de deur ook niet goed meer dicht.
De deur is voor een groot gedeelte ontwricht en dit resulteerde weer in een type wissel, KL 553 is een 772 geworden.


Weet niet wat er met de berijder/belader gebeurd is.

Grt,
Last edited by mipo72 on 09 Oct 2007, 22:13, edited 1 time in total.
Canon 1000D 18-55 en Canon 55-250/IS en Samsung WB500.
Ik zeg zomaar,... pak wat je kan pakken want anders is het weg!!!!!!... :scramble:
Als je het niet wil pakken , dan pak ik het wel.... moet je wel zeggen waar?????....
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1956
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Location: AMS

Re: Schade aan PH-BFW

Post by skycruiser »

mipo72 wrote:Hoi,

Vanavond moest ik de KL553 PH-BFW naar Cairo cateren en het volgende was gebeurd:

Het achterste vrachtluik van het lowerdeck is beschadigd door een Hi-loader.( dit is de machine die de LD3 containers lost die uit het lowerdeck komen.)

Vermoedelijk is dit gebeurd toen de berijder/belader de achterste lowerdeck deur wilde sluiten en toen is de punt van de rechterkant van deze deur op het platteau van de Hi-loader gekomen en verbogen.

Dit resulteerde in een hoop comotie rondom de "rampplek" en de TD ( technische dienst) kreeg de deur ook niet goed meer dicht.
De deur is voor een groot gedeelte ontwricht en dit resulteerde weer in een type wissel, KL 553 is een 772 geworden.

( ik heb hier wel een foto van gemaakt maar post deze niet ivm problemen die hieruit kunnen volgen.)

Weet niet wat er met de berijder/belader gebeurd is.

Grt,
Zoiets hoeft mijns inziens ook niet gemeld te worden op dit forum. En verder:

- de high-loader lost behalve de LD3 containers ook vrachtpallets (88N/96N)

- zal de TD niet slechts proberen de deur te sluiten, en daan 'gaan met die banaan'. Dergelijke situaties resulteren veelal in grote vertragingen en extra controles op de constructie van het toestel/deur.

- is het niet handig van KLM om een B744 voorste vrachtdeur te sluiten met een high-loader in de lage stand. Bij veel gewicht in de voorste compartimenten helt het vliegtuig verder naar beneden dan standaard.

Daarom zijn er andere afhandelaars die nooit op deze manier de deuren openen en sluiten, maar middels een maintenance-trapje, welke naast de deur geplaatst wordt.

Natuurlijk had KLM dit incident eenvoudig kunnen voorkomen door een tweede mannetje als 'guide' te plaatsen die dit voorval had kunnen zien aankomen en optijd een waarschuwing had kunnen geven aan de operator op de high-loader.

PS - verstandige beslissing om de foto's niet te plaatsen.

Gr.
Eric
User avatar
James
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2340
Joined: 26 Aug 2003, 20:29
Type of spotter: NIET
Location: Almere

Post by James »

skycruiser wrote:
E-R-I-C wrote:Valt me nu pas op, maar op DSML/Nico Ummer stond dat om 1721 de JA771J moest komen. Ik dacht eerst dat het de JA701J of JA711J moest wezen, dat het hier dus een typefout betrof. Maar nu ik eens ben gaan kijken of de regi JA771J ook echt bestaat. En die bestaat, en wel ook B772. Maar geen ER versie. Dus het zou kunnen dat het de JA771J wordt maar het zou dus ook een typefout kunnen zijn!!
Mocht de JA771J etc. ingepland worden, dan mag je erop vertrouwen dat ik jullie voortijdig zal informeren :wink:

JA711J klopt helemaal, en iemand bij Menzies heeft dus een type-foutje gemaakt bij het invoeren :wink:


Gr.
Eric
HOHOHO niet naar Menzies schieten he...misschien een verkeerde regi op de mvt msg? :wink:
Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1956
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Location: AMS

Post by skycruiser »

Haha,.. zo zie je maar weer.. die Japanners zijn nog altijd niet te vertrouwen :wink:
ivo de groot

Post by ivo de groot »

Evening,

heeft iemand toevallig de regi van deze vlucht:

20:50 XQ 0944 Izmir Arrived 20:46

Tc-

Bedankt en groet ivo
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Post by SPL »

Dit was de TC-SUI.


Groeten Martijn
*just doing my thing*
User avatar
Optimus
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 920
Joined: 12 Feb 2004, 10:16
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble Magazine: yes
Location: Uithoorn

Re:

Post by Optimus »

5Y-KQX 767-300 Kenya Airways (kwam uit onderhoud)
5Y-KQQ 767-300 Kenya Airways (lijndienst, is hier volgens mij voor de 1e keer)
Welke van deze 2 stond er aan de gate toen mijn vertraagde EVA-vlucht binnen kwam zetten rond 22.40 uur?

Bij voorbaat dank,

Kees
Image
User avatar
mipo72
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1571
Joined: 10 Nov 2003, 22:17
Type of spotter: Alles wat vliegt en een nummer heeft.
Subscriber Scramble Magazine: Nee
Location: EHPR ( Purmerend ) EHAM ( Schiphol B-platform )

Re:

Post by mipo72 »

Dat moet de KQQ zijn geweest want deze kwam binnen als de KQ116 en is niet meer weg gegaan.( stond op F6)
De KQX kwam uit de schuur vandaan en deze heeft de KQ117 gedaan naar Nairobi. (stond op F4)

De KQQ staat nu voor onderhoud op SPL in 1 van de KLM hangaars.
Deze was tevens ook een first visit op SPL naar mijn inziens.

Weet alleen niet wanneer deze weer gaat vliegen.
Canon 1000D 18-55 en Canon 55-250/IS en Samsung WB500.
Ik zeg zomaar,... pak wat je kan pakken want anders is het weg!!!!!!... :scramble:
Als je het niet wil pakken , dan pak ik het wel.... moet je wel zeggen waar?????....
Post Reply