OM vervolgt Apache-vliegers voor ongeluk

ImageImageA special Forum for Gilze-Rijen and Gilze Rijen Aviation Society (GRAS) with news, facts and social talk from the south.

Moderator: SWAT 11

Forum rules
Image
Image
This forum is supervised by GRAS, Scramble only hosts this forum. The basic rules of the Scramble Message Board also apply to this forum, but GRAS may have additional regulations. Dutch is the main language here but English is allowed too.
Post Reply
User avatar
Robert
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 915
Joined: 02 Jun 2003, 20:54
Type of spotter: Somewhere between pictures and serials....
Subscriber Scramble: Robert
Location: EHSB

OM vervolgt Apache-vliegers voor ongeluk

Post by Robert »

ARNHEM - Het Openbaar Ministerie (OM) in Arnhem vervolgt twee Apache-vliegers, omdat ze op 12 december vorig jaar tegen hoogspanningskabels bij Hurwenen vlogen. Dat meldde het OM woensdag. Door dit ongeval zat de Bommelerwaard enkele dagen zonder stroom. Volgens het OM hebben de twee piloten destijds onvoorzichtig en onoplettend gehandeld. Hierdoor is het aan hen te wijten dat het elektriciteitsnetwerk en de helikopter waarin zij vlogen werden beschadigd.

Levensgevaar

Ook hebben de piloten elkaar in levensgevaar gebracht, meent justitie. De marechaussee heeft de zaak in samenwerking met de Dienst Luchtvaart van het KLPD onderzocht.
Het ministerie van Defensie geeft in een reactie aan het oordeel van de rechter af te wachten. De vliegers zijn niet geschorst maar werken gewoon, aldus Defensie. Ze moeten zich op 7 juli bij de militaire kamer van de rechtbank in Arnhem verantwoorden.

Advocaat

Of dat op 7 juli al gaat lukken, is overigens nog maar de vraag. Volgens de advocaat van de vliegers, Geert-Jan Knoops, zijn de twee nu namelijk op missie en de voorbereidingstijd tot de zaak is kort. De raadsman zegt de zaak wel met vertrouwen tegemoet te zien. Inhoudelijk kan hij nog niet op de kwestie ingaan, maar Knoops laat wel weten dat de twee piloten kenbaar hebben gemaakt dat zij zich niet schuldig achten.

De vakbond VBM/NOV betreurt de beslissing van het OM over de twee vliegers dan ook.

Impact

De stroomstoring die door het ongeluk werd veroorzaakt, had veel impact op het dagelijks leven in de Tieler- en Bommelerwaard. Scholen bleven dicht. Winkels moesten hun deuren sluiten omdat kassa's en beveilingsapparatuur het niet meer deden. De vele melkveehouderijen in het gebied kwamen in de knel omdat hun melkmachines niet werken.
Verder moesten verzorgingstehuizen in de regio noodaggregaten inzetten om problemen in de zorgverlening te voorkomen. Ook het mobiele telefoonverkeer lag enige tijd plat omdat de zendmasten stroomloos waren.

Langdurig

De reparatie van de stroommast bleek een lastige en langdurige klus. Dat kwam omdat de beschadigde mast in Herwunen in ondergelopen uiterwaarden stond. De genie moest pontons in het water plaatsen, waarop de geknapte hoogspanningskabels uiteindelijk aan elkaar konden worden gelast.

Aldus nu.nl
Robert
User avatar
Robert
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 915
Joined: 02 Jun 2003, 20:54
Type of spotter: Somewhere between pictures and serials....
Subscriber Scramble: Robert
Location: EHSB

Re: OM vervolgt Apache-vliegers voor ongeluk

Post by Robert »

OM eist weer werkstraf voor helikoptercrash ARNHEM -
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft maandag in hoger beroep opnieuw werkstraffen van 100 en 50 uur geëist tegen de twee helikopterpiloten die in december 2007 met een Apache in een hoogspanningsleiding crashten. Circa 50.000 huishoudens in de Bommelerwaard zaten toen 2 dagen zonder stroom, met 34 miljoen euro schade tot gevolg. Volgens het OM hebben de piloten niet goed genoeg op de kaart gekeken, voordat ze in het donker gingen laagvliegen over de Waal.

Eerder veroordeelde de rechtbank in Arnhem de piloten tot diezelfde werkstraffen, die het OM toen ook al eiste. De piloten gingen in hoger beroep, omdat zij vinden dat ze geen schuld hebben aan de crash. Dat ze in het donker de onverlichte mast niet goed konden zien kan de aanklager zich nog best voorstellen, maar ze hadden makkelijk kunnen weten dat de leiding daar liep als ze zich beter hadden voorbereid. Volgens de piloten gaf een optelsom van omstandigheden als opleiding, procedures, systemen en haastcultuur de doorslag.

Aldus te lezen op de Televaag.
Robert
Post Reply

Return to “Gilze-Rijen & GRAS”