Afgewezen foto op Airliners + foto-overpeinzingen

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
User avatar
Pieter
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 359
Joined: 03 Jun 2003, 23:00
Type of spotter: F-1 - F-2
Subscriber Scramble: Pieter
Location: Den Haag
Contact:

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Pieter »

Anyway, als je in de stromende regen blijft staan om die Rafales op St Dizier te zien (zoals ik hier laatst zag), dan kan je nog zo´n goede fotograaf zijn, het resultaat zal niet optimaal zijn (maar je hebt wel een sterk verhaal :drinking: ).
Sorry, maar het zal toch niet zo zijn dat alleen foto's met zon optimale platen zijn. Ik was een van die mensen op St Dizier en met mijn beperkte kennis van het fotograferen en nabewerken vind ik dat ik een paar zeer boeiende foto's heb gemaakt en, bij de weg, het zijn ook nog "All Weather fighters" en geen "Sunny Weather fighters". Volgens mij maakt de kennis om onder alle omstandigheden een opdat moment zo goed mogelijk resultaat te behalen en dat ook te willen iemand tot een goeie platentrekker.

Groet,

Pieter
User avatar
Interceptorsaurus
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 133
Joined: 25 Aug 2003, 23:08
Subscriber Scramble: Interceptorsaurus
Location: Friesland

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Interceptorsaurus »

Hey Triple Nickle!

Monsterplaat, werkelijk. Wales....we gaan er volgende week heen en hoop ook zulke ploaties te gaan halen!!
Ik vind hem persoonlijk net iets te scherp gemaakt t.o.v de achtergrond, het wekt m.b.t. scherpte bijna de indruk gefotoshopt te zijn. In mijn ogen is verscherpen goed mits het op het randje blijft van de "natuurlijke onscherpte".
Hierover is eerder al een topic geweest van Iwan, en daaruit bleek al dat iedereen daar zijn eigen manier in heeft natuurlijk. Wat ik bedoel is dat je de digi foto-info moet gebruiken (lang leve RAW of in mijn geval, NEF) maar niet teveel moet uitrekken zodat het eindresultaat "onnatuurlijk scherp" wordt. Je verscherpt niet alleen het onderwerp maar ook de achtergrond. Wanneer er meer beweging in je foto had gezeten had de achtergrond er geveegder uitgezien waardoor het gevolg van verscherpen iets minder aanwezig was geweest. Ik zou me er overigens niet zo druk om maken, het blijft een geweldige plaat!!!!

Wel leuk dat je vraag een heel andere discussie heeft aangewakkert! :wink:

Edited: gents, laat ieder lekker zijn eigen ding doen. Het gaat om The Love For The Game (de reis en niet de bestemming is belangrijk. Die heb ik van de Oude Chinezen.... :angel: ) dus haal het beste eruit voor jezelf en niet voor een ander. Mooie hobby toch? Het betekent voor elk weer wat anders, dat betekent niet dat er allerlei waarde-oordelen geveld moeten worden. :roll:

Groetsels,
ICS
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3374
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by EHAM »

Pieter wrote:Sorry, maar het zal toch niet zo zijn dat alleen foto's met zon optimale platen zijn.
Dan ben ik heel benieuwd of jij me een foto kunt laten zien die mooier is zonder zon dan met zon....
Zon maakt of breekt een foto, iig voor mij.
Nachtfoto's uitgezonderd natuurlijk :lol: .

Vwb A.net, ik snap de rejections reasons soms ook niet en ga er ook geen moeite voor doen om mijn foto's mbv hun kritiek te verbeteren. Dan upload ik wel weer een andere foto.
Heb onlangs m'n 500e geaccepteerd gekregen en zolang het af en toe nog een centje oplevert, ben ik niet van plan te stoppen.

Groeten van een mooiweerfotograaf (een uitstervend ras...)
Joost de Wit
Image
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3518
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by aviodromefriend »

EHAM wrote:Dan ben ik heel benieuwd of jij me een foto kunt laten zien die mooier is zonder zon dan met zon....
Tja, foto's met naverbrander zijn zonder zon IMO mooier dan met zon. Komt omdat de zon niet interfereert met de vlam uit de motor, die dan mooier uitkomt.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Iwan Bogels »

EHAM wrote:
Pieter wrote:Sorry, maar het zal toch niet zo zijn dat alleen foto's met zon optimale platen zijn.
Dan ben ik heel benieuwd of jij me een foto kunt laten zien die mooier is zonder zon dan met zon....
Hi Joost,

Verzamelaars zijn over het algemeen het meest tevreden met zonnige platen. Maar kijk eens naar de foto's van NustyR..... Die zijn soms met slecht weer genomen en leveren dan de meest bijzondere effecten op. En Aviodromevriend gaf al aan dat naverbranders veel beter uitkomen bij slecht weer. En wat te denken van al die schokgolven en vapourtrails die voornamelijk bij vochtig weer zichtbaar zijn ? En het water wat van de baan wordt geblazen tijdens take-off en thrust reverse ?

Dat zijn voor mij platen die veel meer tot de verbeelding spreken dan een zonnige landingsplaat van welke kist dan ook. 't Is maar wat je wilt: Een kist duidelijk vastleggen in ideale condities, of juist de beleving fotograferen onder alle omstandigheden.

Just my 2c
Iwan
Fox2 - for everything about low flying in Wales........and more !!

Image
User avatar
evhest
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1643
Joined: 04 Jul 2004, 16:37

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by evhest »

+1

Fotograferen met zon is als fietsen met zijwieltjes. De uitdaging zit hem naar mijn mening in fotografie bij omstandigheden die op het eerste gezicht minder ideaal zijn.
Answers will be questioned.....
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3374
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by EHAM »

Het gaat hiet over 'optimale platen', dus met Iwans woorden 'ideale condities'. Niet over de 'sfeerplaatjes' (als ik het zo mag noemen) van bijv. nustyR.
En die ideale condities zijn toch vooral met zon. Je foto heeft dan meer kleur, contrast, helderheid etc. En, bij doorsnee objectieven, ook meer scherpte.
Er kan natuurlijk ook zon zijn op een regenachtige dag. Als een kist opstijgt van een natte baan en de zon schijnt net even een paar seconde op de kist, is die foto IMO toch net mooier dan een foto die iets eerder of later is genomen, wanneer de zon net weg was. Ook al heb je op beide foto's een fraaie donkere wolkenpartij erachter...
Het verbaasde me ook weer op de spottersdag op Wittmund hoeveel mensen toch maar platen zonder zon, terwijl als je een paar minuten had gewacht de kist met zon had gehad.

Maar we gaan een beetje off-topic volgens mij, we kunnen er wel een nieuw topic van maken :) .
Joost de Wit
Image
User avatar
Interceptorsaurus
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 133
Joined: 25 Aug 2003, 23:08
Subscriber Scramble: Interceptorsaurus
Location: Friesland

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Interceptorsaurus »

evhest wrote:+1

Fotograferen met zon is als fietsen met zijwieltjes. De uitdaging zit hem naar mijn mening in fotografie bij omstandigheden die op het eerste gezicht minder ideaal zijn.

Fotografie is niets anders dan spelen met licht en ben het er mee eens dat daar ook een deel van de pret ligt. Het is de truc om met anders dan ideaal licht ook gewoon gave plaatjes te trekken. Kalita 747 in de regen omhoog kan geweldig uitpakken....een of andere jet met een paar met een paar laatste zonnestraaltjes tegen een daverende onweerslucht en zelfs een slimme tegen- of strijklichtplaat, dat soort dingen. Maak het beste van de heersende omstandigheden want ideaal is het zelden! Het woordje uitdaging bevalt me wel, de lat steeds verleggen en zo, wat nu niet lukt lukt misschien morgen wel, het beste halen uit je apparatuur en de heersende omstandigheden. Dat is waar het om gaat en dat geeft ook de kick wanneer het lukt! :mrgreen:

Groetsel,
ICS
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3374
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by EHAM »

Interceptorsaurus wrote:wat nu niet lukt lukt misschien morgen wel...Dat is waar het om gaat en dat geeft ook de kick wanneer het lukt! :mrgreen:
Mee eens. Voor mij is het de uitdaging om pas 'toe te slaan' op het juiste moment. En niet zoals de 'verzamelaars' maar raak knippen, weer of geen weer, wel of geen mensen en hekken op de foto etc.
Joost de Wit
Image
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5443
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Stefan »

EHAM wrote:
Interceptorsaurus wrote:wat nu niet lukt lukt misschien morgen wel...Dat is waar het om gaat en dat geeft ook de kick wanneer het lukt! :mrgreen:
Mee eens. Voor mij is het de uitdaging om pas 'toe te slaan' op het juiste moment. En niet zoals de 'verzamelaars' maar raak knippen, weer of geen weer, wel of geen mensen en hekken op de foto etc.
Om maar weer een eens een generaliserende opmerking er tussendoor te gooien...

We roepen wel allemaal dat iedereen lekker moet doen wat ie wil doen, maar ik vraag me af en toe behoorlijk af of we het ook echt menen... :-)

Groeten,
Stefan
(ik volg Erwin Husmann, ik maak af en toe wat plaatjes zonder verstand van zaken en met een eenvoudig tweedehandsje... erg relaxt moet ik zeggen...)
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11184
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Key »

EHAM wrote:Maar we gaan een beetje off-topic volgens mij
Dat heb ik deze keer maar eens ondervangen door de topictitel aan te passen. E.e.a. is zo verweven dat splitten teveel schade toebrengt volgens mij!
Iwan Bogels wrote:juist de beleving fotograferen onder alle omstandigheden.
:cheers: :thumb:
Stefan wrote:iedereen lekker moet doen wat ie wil doen, maar ik vraag me af en toe behoorlijk af of we het ook echt menen... :-)
De schijnbare behoefte om een ander van de eigen voorkeur te overtuigen steekt toch elke weer de kop op. :wink:

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
Purple
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 502
Joined: 08 Jan 2003, 20:06

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Purple »

Key wrote:
Stefan wrote:iedereen lekker moet doen wat ie wil doen, maar ik vraag me af en toe behoorlijk af of we het ook echt menen... :-)
De schijnbare behoefte om een ander van de eigen voorkeur te overtuigen steekt toch elke weer de kop op. :wink:

Erik
Ach, niets menselijks is de gemiddelde spotter/ fotograaf/ plaatjesmaker/ hobbyist/ .... vreemd. Als we toch eens allemaal, inclusief mijzelf, zouden kunnen denken, "ik ben ok, jij bent ok", voordat we ook maar ergens onze mening over geven....

Grtz
the dreaming :king:
User avatar
Redskin301
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2294
Joined: 23 Mar 2006, 12:52
Type of spotter: Graphical
Subscriber Scramble: nee
Location: Tilburg
Contact:

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Redskin301 »

Anyway, als je in de stromende regen blijft staan om die Rafales op St Dizier te zien (zoals ik hier laatst zag), dan
kan je nog zo´n goede fotograaf zijn, het resultaat zal niet optimaal zijn (maar je hebt wel een sterk verhaal :drinking: ).
haha die fotograaf onder de plu dat was Alex himself hiero xD De plaatjes leverde wel degelijk een zeer goed resultaat op,
maar ja ik beschouw mezelf dan ook als een all-weather fotograaf.

Mijn motto: Show must go on; weer of geen weer

En ik heb echt al heel veel voor mezelf echt vette foto's gemaakt zonder zon. Ik houd van actie foto's en dweilen met de
kraan open levert vaak leukere foto's op die velen nog moeten ontdekken waarbij je echt op de grens van je lens capaciteit
bezig bent.

Je moet niet bang zijn dat je dure camera water opsnuift op St Dizier of zand in GLV5 of sneeuw op Gilze ofzow, je camera is geen pronk
stuk maar een tool. En tools mogen gebruikt worden onder barre omstandigheden, daar is het spul voor gemaakt ^^

Conclusie know how to use your gear, en je haalt er veel meer uit =] voorbeeld van de beroemde rafales in stromende
regen op St Dizier, zand op GLV5 en sneeuw op Gilze, maybe een spin off van het topic, maar ik wilde dit gewoon ff kwijt :)

Zeiknat en verkleumd, maar het was het waard
Image

Image

3 kubieke meter zand in mijn lens en onder zelf onder heet stuifzand wat schuurt, maar het was het waard
Image

De camera zat hier echt vol met sneeuw zand en andere zooi en ik vroor half dood met -7 graden maar heet was het waard
Image

Image
Regards Alex van Noye,

http://www.runway28.nl
wrxflyer
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 197
Joined: 10 Feb 2008, 22:16
Type of spotter: F2 civil
Location: Amersfoort, Netherlands

Re: Afgewezen foto op Airliners + foto-overpeinzingen

Post by wrxflyer »

Goeie genade,
Ben je ven een poosje niet in deze topic geweest; moet je ineens 5 pagina's door worstelen van mensen die allemaal een totaal ander idee hebben over luchtvaartfotografie.
Who cares?

Ik fotografeer al 25 jaar vliegtuigen en heb me nooit geinteresseerd in centering, levelling, cropping en foto-editing in het pre-digitale tijdperk.
Ik was al blij als ik een bepaalde kist op de gevoelige plaat had vastgelegd. :D
Iniddels heb ik sites als A.net en- beter nog- JP.net ontedekt en doe nu mijn uiterste best om de foto's technisch zo goed mogelijk te krijgen, als mede om ze op internet te plaatsen.
Ben ik nu opeens geen goeie spotter/fotograaf meer?
Get a live....... :twisted:

Neem van mij aan; door de hulp, afwijzingen en kritieken die je op zo n site krijgt leer je je eigen foto-technieken enorm te verbeteren; niet alleen achter de PC, maar ook dmv de juiste camera-instellingen. En dan weet je dat je- ondanks je vele jaren ervaring- soms aardig wat af hebt lopen modderen.
Daarnaast is het toch altijd weer leuk om zo'n site te gebruiken als een online foto-album voor jezelf, maar ook om de rest van de wereld te laten genieten van je plaatjes. Althans, zo zie ik het wel.
En ondanks de moderne techniek liggen bij mij thuis in de kast ook 10 fotomappen met meer dan 2500 foto's, van 25 jaar aviation-history. En digitaal of niet; iedere (goede) foto komt nog altijd, geprint en wel, in zo'n album :D

Ieder zijn/haar (foto) hobby.........

gr,
Freek
Flown in 733,738,A319,A320,A330,MD-11,763,772,742,744
Dude
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 145
Joined: 21 Jun 2009, 11:59
Type of spotter: F5

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Dude »

Redskin301 wrote:

Conclusie know how to use your gear, en je haalt er veel meer uit =]


Ja dat moet je maar net weten. Ben er druk mee bezig om dat te leren.... Althans als ik goede tips van mensen krijg. Ben nogal nieuw op het gebied van fotografie en als ik de foto's zie van de mensen hier, o.a. jij bijvoorbeeld.... dan heb ik nog veel te leren, want mijn foto's zien er niet zo goed uit en als ik nu eens wist wat daar de oorzaak van is zou ik een stuk blijer zijn. Zal wel een hele hoop aan de appartuur liggen, maar ook een hoop aan de fotograaf (denk ik)
Met vriendelijk groeten, Dude

Sony A350 met AF28-300mm F/3.5-6.3 XR Di LD Aspherical (IF) Macro
Post Reply

Return to “Photography”