New camera picture

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
Post Reply
Mark.O
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 84
Joined: 24 Apr 2011, 19:23
Type of spotter: F2

New camera picture

Post by Mark.O »

Hi,

I have a new camera, please say opinion about this picture.
Image
User avatar
Andras
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1108
Joined: 20 Jul 2008, 11:18
Type of spotter: Photo only
Location: Bearing 210 from EHLW 70 NM
Contact:

Re: New camera picture

Post by Andras »

Hi Mark,

A bit more info would be appropriate. This is like saying "I have a new car, I'm in 4th gear. Is that ok?"

Greets,

[ Post made via Mobile Device ]
Groet,

Andras Brandligt
My images at AirTeamImages.com
User avatar
The Traveller
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 538
Joined: 18 Feb 2006, 13:19

Re: New camera picture

Post by The Traveller »

What equipment do you use?

Love the angle, where did you stand?

Thank you for sharing! :respect:

Bastiaan
http://www.aviationphotos.net
Mark.O
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 84
Joined: 24 Apr 2011, 19:23
Type of spotter: F2

Re: New camera picture

Post by Mark.O »

Nikon D60 + Tamron 70-300mm AF.
Standing on the official spotter place at the Polderbaan.

What can I do better to make this picture better? :)
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11200
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: New camera picture

Post by Key »

Topic moved to this forum, en dan mag het dus desgewenst ook in het Nederlands 8)

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11200
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: New camera picture

Post by Key »

En verder, Mark: de basisopname lijkt me OK. Op dit formaat kan ik niks zeggen over scherpte van het origineel, maar het resultaat is zeker niet verkeerd. Naar mijn smaak een heel klein beetje oversharpening. Zo op het oog lijkt de bovenkant van de romp een beetje overbelicht (washed out, heb hier geen software om het te controleren), maar je had dan ook geen gunstige zonnestand en een automatisch programma zonder compensatie. In dit geval kun je dan wat onderbelichten, en dan in Photoshop het contrast herstellen (of met RAW werken en bij dit bij de conversie regelen). Aangezien je in PS de foto omgezet hebt, had je hem meteen wat bij kunnen snijden om de kist het beeld wat beter te laten vullen. De kleuren zijn OK. Meer kan ik er zo even niet over zeggen.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
Pancake
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 460
Joined: 30 Jan 2008, 16:51
Type of spotter: F 1
Location: Near to HSD

Re: New camera picture

Post by Pancake »

Hoi Mark,
Nadat ik de exif-data heb bekeken, vraag ik me af waarom je deze foto met zo'n groot(open) diafragma heb genomen ?
Normaal gesproken heb je nl. het beste resultaat (lees scherpte) als je 2 stops diafragmeerd. En voor de sluitertijd hoefde je het ook niet te laten, want 1/3200 is echt niet nodig.
Als je 1/800 tot 1/1000 gebruikt, "bevries" je echt elk startend of landend vliegtuig.
Om uitbleken te voorkomen , werk ik altijd met "hooglicht-alarm" aan. Zie ik het alarm, dan ga ik wat onderbelichten, want een uitgebleekt deel is niet meer te redden.
Blijf lekker inzenden, want op dit forum zitten echt veel mensen(die er nog veel meer van weten dan ik) die je willen helpen.
Btw, ik werk met de D90 + Tamron SP70-300 F/4-5.6 Di VC USD. Dus ik weet een beetje van je (on)mogelijkheden.

Groeten,
Johan
MY PERSONEL GALLERY AT PLANESPOTTERS.NET
Nikon D90 + Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD
Mark.O
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 84
Joined: 24 Apr 2011, 19:23
Type of spotter: F2

Re: New camera picture

Post by Mark.O »

Pancake wrote:Hoi Mark,
Nadat ik de exif-data heb bekeken, vraag ik me af waarom je deze foto met zo'n groot(open) diafragma heb genomen ?
Normaal gesproken heb je nl. het beste resultaat (lees scherpte) als je 2 stops diafragmeerd. En voor de sluitertijd hoefde je het ook niet te laten, want 1/3200 is echt niet nodig.
Als je 1/800 tot 1/1000 gebruikt, "bevries" je echt elk startend of landend vliegtuig.
Om uitbleken te voorkomen , werk ik altijd met "hooglicht-alarm" aan. Zie ik het alarm, dan ga ik wat onderbelichten, want een uitgebleekt deel is niet meer te redden.
Blijf lekker inzenden, want op dit forum zitten echt veel mensen(die er nog veel meer van weten dan ik) die je willen helpen.
Btw, ik werk met de D90 + Tamron SP70-300 F/4-5.6 Di VC USD. Dus ik weet een beetje van je (on)mogelijkheden.

Groeten,
Johan
Wat is volgens u de beste modes om mee te fotograferen?
Ik fotografeer in modes A, diafragma F5.6, ISO 200 en sluitertijd weet ik niet hoe ik dat moet instellen.
Kunt u me een aantal tips geven voor morgen dan ga ik dat uitproberen.
User avatar
LarsEHAM
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 543
Joined: 04 Nov 2010, 12:15
Type of spotter: F5

Re: New camera picture

Post by LarsEHAM »

Hey Mark,
Als ik je een tip mag geven:
Experimenteer! zet je zelf niet vast aan 1 set instellingen, maar gebruik ze als een basis.
Of probeer is een keer iets totaal geks te doen: Gebruik sluitertijd voorkeuze op 1/40ste met ISO100 voor wat panning shots.
Gr,

Lars
User avatar
Pancake
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 460
Joined: 30 Jan 2008, 16:51
Type of spotter: F 1
Location: Near to HSD

Re: New camera picture

Post by Pancake »

Diafragma-voorkeuze is helemaal goed.
Als je dan je diafragma op F8 of liever F11 zet, zal je zien dat je camera dan automatisch de sluitertijden langer maakt. Je kan eventueel ook de de ISO-waarde nog naar beneden brengen.
Ik fotografeer altijd in de C (continu) AF mode, met highspeed continu-ontspanning.
Voor de rest zet ik de AF-veldstand op ENKELPUNT en middelste scherpstelpunt op BREED.
Dan "meetrekken", afdrukken , en laat de camera 2 a 3 keer ontspannen, en er zit gegarandeerd een ragscherpe tussen.
En misschien nog een tip: In de vliegtuigfotografie is het gebruikelijk dat je het vliegtuig bijna van randje tot randje op de foto zet, in tegenstelling wat gebruikelijk is. Want in de "normale " fotografie , geef je iets wat beweegt altijd ruimte in de bewegingsrichting.
Kijk vooral veel naar andere vliegtuigfoto's. En uit de exif-data kan je soms ook het nodige leren.
Als je zo'n programma niet hebt ,google maar eens op exif-viewer.
Veel plezier morgen.
Groeten,
Johan
MY PERSONEL GALLERY AT PLANESPOTTERS.NET
Nikon D90 + Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Re: New camera picture

Post by Iwan Bogels »

Hi Mark,

Een eerste blik op de foto deed mij meteen je EXIF-info bekijken. Daarin staan alle gegevens over je opname. Ik gebruik hiervoor het gratis programma Opanda iExif 2. Als je dat even installeert dan kun je daarna met één simpele klik op je rechter muisknop alle cameragegevens tevoorschijn toveren, zoals sluitertijd, diafragma, ISO, maar ook het type camera en de lens.

De reden dat ik de Exif wilde inzien was vanwege de donkere hoeken van je foto. Deze duiden er meestal op dat je een volle lensopening hebt gebruikt. In jouw geval gebruikte je 165mm en was je maximale lensopening f4,65. Je gebruikte in dit specifieke geval f5.6 met 1/3200, maar dat had ook f8.0 met 1/1600 of zelfs f11 met 1/800 kunnen zijn. Hoe hoger het f-getal (kleinere lensopening), hoe minder last je zult hebben van lichtafval in de hoeken.

Een vuistregel is dat je je sluitertijd niet laat zakken naar een getal dat lager ligt dan je aantal gebruikte milimeters. in jouw geval had dat fictief 1/165e geweest, want je gebruikte 165mm voor dit shot. Nou kun je natuurlijk makkelijk afwijken van deze vuistregel, mits je weet wat je doet. Als jij het jezelf makkelijk wilt maken, zet 'm dan standaard op 1/500 voor de standaard foto's waarin je beweging wilt vastleggen. ISO 200 is daarbij een prima stand, al zou je ook makkelijk kunnen zakken naar ISO 100, of omhoog kunnen gaan naar ISO 400 of 800. Met jouw lens zou ik een voorkeur hebben om op f8.0 of f11 te fotograferen.

Deze ideale instelling zijn natuurlijk makkelijk haalbaar met mooi weer, maar als het al wat donkerder begint te worden of de bewolking neemt toe dan zul je compromissen moeten sluiten. Deze zul je voor jezelf moeten gaan ontdekken door te experimenteren.

Kun je hier wat mee ?

Groetjes,
Iwan
Fox2 - for everything about low flying in Wales........and more !!

Image
Mark.O
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 84
Joined: 24 Apr 2011, 19:23
Type of spotter: F2

Re: New camera picture

Post by Mark.O »

Vandaag nog een keer gegaan, helaas was ik tegen zon in aan het fotograferen en waren er veel hitte banken als ik op 200 - 300 mm aan het fotograferen was.
Maar er zaten een paar goede tussen!
Image
Image
Image
Image

Kunnen deze verbeterd worden?

Mvg,
Mark
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11200
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: New camera picture

Post by Key »

Mark, ik denk dat twee dingen dit topic een stuk interessanter kunnen maken:
- wat vind je zelf dat er aan je foto's beter zou kunnen worden?
- heb je iets gehad aan de commentaren en tips van de andere gebruikers?

In deze tweede set toon je ons foto's die grotendeels onder slechte omstandigheden gemaakt zijn. Uiteraard kan er dan een hoop beter, maar je bent waarschijnlijk niet op zoek naar de tip 'ga daar op een ander moment heen' (hoewel dat wel de beste tip is voor betere foto's vanaf het terras).


Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
Pancake
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 460
Joined: 30 Jan 2008, 16:51
Type of spotter: F 1
Location: Near to HSD

Re: New camera picture

Post by Pancake »

Hoi Mark,
Behalve het feit dat je de eerste dag dat je leert fietsen, niet tegen windkracht 10 in moet gaan, :wink: de volgende opmerkingen:
BH en KLM staan er niet volledig op. Dat hoeft niet persé, maar in dit geval valt het uit de toon.
Tap en Iberia staan niet helemaal waterpas.
En het oogt veel rustiger, als je een spatie tussen de foto's laat.
Het blijft de komende tijd lekker zonnig, dus gewoon lekker ervaring opdoen.
Groeten,
Johan
MY PERSONEL GALLERY AT PLANESPOTTERS.NET
Nikon D90 + Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD
Post Reply

Return to “Photography”