Vanavond vijf ballonnen gezien vanuit Heerenveen/Drachten:
PH-YAN, ALQ, BIZ, LYS en RDF
En om de vraag van Chris maar even te beantwoorden: de poreusheid van de stof.
Door het vele gebruik van een luchtballon en door ouderdom wordt de ballonstof steeds minder goed van kwaliteit. Dat is afhankelijk van hoe warm er gestookt wordt, met hoeveel personen in de mand gevaren wordt en hoe de ballon opgeslagen is.
Na verloop van tijd verdwijnt de warme lucht sneller uit de ballon, en moet je de brander vaker aan doen. Op een gegeven moment is het economisch niet meer rendabel om met een poreuze ballon te varen, je verbruikt te veel brandstof of moet met een passagier minder de lucht in. Voor bijvoorbeeld lesvaarten (met alleen een instructeur + leerling) zou zo'n ballon nog goed geschikt zijn. Bij de jaarlijkse keuring wordt ook de poreusheid van de ballonstof getest, en als hij zo poreus is dat het niet meer veilig is, dan wordt de ballon afgekeurd en verliest hij zijn luchtwaardigheid.
Je kunt dan de stof van het dragende deel vervangen, dus de bovenste helft. Dan kun je weer even vooruit. Of je geeft hem aan enkele enthousiaste jongens die oude luchtballonnen verzamelen! Dan worden ze op evenementen nog eens opgeblazen zonder de lucht in te gaan, zoals de PH-LTI in Hasselt. (Zelf heb ik er ook drie in de schuur liggen
http://members.chello.nl/j.hetebrij1/fr ... lloon.html)
Ook worden ze wel gebruikt als inloopballon: mensen mogen in de halfopgeblazen ballon lopen om alles eens goed te bekijken.
Verder wordt er wel eens stof van oude ballonnen gebruikt voor het maken van een modelballon.
Johan