Traumaheli's mogen dag en nacht vliegen

ImageImageForum for all helicopter related news, background and research.

Moderators: Jack, Copter

Forum rules
Image
Image
This forum is the successor of the former Dutch-copters mailgroup. It is run jointly by Dutch-copters and Scramble.
User avatar
Copter
Moderator
Moderator
Posts: 2251
Joined: 09 Nov 2002, 17:10
Subscriber Scramble: yes !
Location: The Netherlands
Contact:

Traumaheli's mogen dag en nacht vliegen

Post by Copter »

Zie onderstaand bericht:

http://www.nu.nl/algemeen/1888180/traum ... iegen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

----------------------------------------
As a result of a succeeded test with night flights with Lifeliner 3 in Nijmegen, all four Lifeliner helicopters operated by ANWB Medical Air Assistance can fly day and night from next year. Minister Ab Klink (public health) takes off 5.6 million euro extra per year for this purpose.
Due to the noise regulations some Lifeliner helicopters have to move for the nightflights. Lifeliner Europe 4 is stationed at the UMCG in the middle of the city of Groningen and will probably move for the nightoperations to Groningen Airport or a quit place outside the city.
User avatar
toppiero
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 660
Joined: 07 Jul 2008, 17:44
Type of spotter: F3,warbird,mil,civil
Location: NL

Post by toppiero »

als die standplaatsen tog gewijzigd worden waarom dan niet op soesterberg? prima plek ervoor, mooi centraal in NL. en dan zijn er tog nog wat vliegbewegingen daaro, en ook wat te spotten. zoveel overlast moet dat nie geven aan mensen in vergelijking met rotterdam. in soesterberg is bijna alleen maar natuur. dus doe die traumaheli lekker maar naar soesterberg
Greetz,

Toppiero
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6083
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Post by ehusmann »

Als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat je een geintje maakte.... :roll:

Erwin
User avatar
Wijgert IJlst
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2183
Joined: 06 Sep 2002, 08:57
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Wijgert IJlst

Post by Wijgert IJlst »

:lol:
Kind Regards / Groeten,

Wijgert IJlst
User avatar
Carl
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2329
Joined: 07 Jul 2003, 14:05
Type of spotter: EMC deck,Scanner
Subscriber Scramble: Carl
Location: Rotterdam, Hoog boven Zuidplein.

Post by Carl »

toppiero wrote:als die standplaatsen tog gewijzigd worden waarom dan niet op soesterberg? prima plek ervoor, mooi centraal in NL. en dan zijn er tog nog wat vliegbewegingen daaro, en ook wat te spotten. zoveel overlast moet dat nie geven aan mensen in vergelijking met rotterdam. in soesterberg is bijna alleen maar natuur. dus doe die traumaheli lekker maar naar soesterberg
BFFFFFF.... was soesterberg niet dicht ?. Ja ik weet het niet zeker hoor.
Image
User avatar
toppiero
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 660
Joined: 07 Jul 2008, 17:44
Type of spotter: F3,warbird,mil,civil
Location: NL

Post by toppiero »

Ik bedoel t ook als nieuwe bestemming naast evt woningbouw,recreatievliegen en teruggave aan de natuur voor het gebied
Beetje offtopic maar toch
Greetz,

Toppiero
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3375
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Post by EHAM »

Zwolle is blijkbaar een uitzondering op deze regel, in ieder geval voor de eerste dagen van 2009:

B0568/08 - EH0029 ZWOLLE ISALA KLINIEKEN PSN 523049N0060740E DUE TO NEW
OBSTACLE UNLIGHTED, AT PSN 15M N OF HELIPORT. NO FLIGHTS PERMITTED
OUTSIDE UDP. 08 DEC 12:08 2008 UNTIL 08 JUN 12:00 2009 ESTIMATED. CREATED: 08
DEC 12:30 2008
Joost de Wit
Image
User avatar
Bassie76
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 373
Joined: 25 Sep 2003, 21:04
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Bassie76
Location: Oldenzaal
Contact:

Post by Bassie76 »

toppiero wrote:als die standplaatsen tog gewijzigd worden waarom dan niet op soesterberg? prima plek ervoor, mooi centraal in NL. en dan zijn er tog nog wat vliegbewegingen daaro, en ook wat te spotten. zoveel overlast moet dat nie geven aan mensen in vergelijking met rotterdam. in soesterberg is bijna alleen maar natuur. dus doe die traumaheli lekker maar naar soesterberg
Het lijkt mij toch niet erg efficiënt om de traumahelikopter van bijv. Groningen op Soesterberg te stationeren.
User avatar
toppiero
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 660
Joined: 07 Jul 2008, 17:44
Type of spotter: F3,warbird,mil,civil
Location: NL

Post by toppiero »

ik heb het hier alleen over rotterdam hoor. ivm geluidsoverlast voor stad en buurt
Greetz,

Toppiero
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1471
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Post by kiwi »

toppiero wrote:ik heb het hier alleen over rotterdam hoor. ivm geluidsoverlast voor stad en buurt
Maar je wilt wel een traumastation op Soesterberg stationeren, NAAST woningbouw (zeg je zelf). Denk voortaan wat beter na over wat je hier plaatst want het is niet de eerste opmerking van je waarin je veel te simpel denkt.
User avatar
Robert
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 915
Joined: 02 Jun 2003, 20:54
Type of spotter: Somewhere between pictures and serials....
Subscriber Scramble: Robert
Location: EHSB

Post by Robert »

Quote van de site Hart van de Heuvelrug.

Geen traumahelikopter in Soesterberg.

Een aantal reacties en initiatieven gaven aanleiding
voor nader onderzoek. Zo is het verzoek
van Medical Air Assistance (MAA) voor stationering
van een traumahelikopter op de basis
onderzocht. De MAA wil op Soesterberg een
voorziening voor het uitvoeren van ongeveer
drie vluchten per etmaal. In het onderzoek is
gekeken naar geluidshinder en de impact op
de natuur. Gebleken is dat de geluidsbelasting
voor bestaande en nieuwe woningen binnen de
normen ligt, maar dat de negatieve effecten op
de natuur, vooral in het broedseizoen, onacceptabel
groot zijn. Op de heringerichte basis zal
dus geen traumahelikopter gestald worden.
Robert
User avatar
Firecat
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 114
Joined: 04 Oct 2006, 00:04
Type of spotter: Civil
Location: EHRD

Post by Firecat »

toppiero wrote:ik heb het hier alleen over rotterdam hoor. ivm geluidsoverlast voor stad en buurt
Het lijkt mij voor het dekkingsplan van de Nederlandse traumahelikopters met hun MMT niet echt handig om de LifeLiner2 voor de nacht van Rotterdam naar Soesterberg te halen. :?
User avatar
joost.k
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 160
Joined: 17 Aug 2004, 18:23
Subscriber Scramble: joost.k
Location: EHRD

Post by joost.k »

toppiero wrote:ik heb het hier alleen over rotterdam hoor. ivm geluidsoverlast voor stad en buurt
Heli staat op EHRD dus weinig overlast.

Helideck in Rotterdam bij het EMC gaat in de toekomst naar het dak van het ziekenhuis. Dit zal waarschijnlijk op het nieuwe gebouw komen wat men wil gaan bouwen.
Hoog en dus minder geluid voor omwonende mocht de heli in de nacht langs komen.
User avatar
Copter
Moderator
Moderator
Posts: 2251
Joined: 09 Nov 2002, 17:10
Subscriber Scramble: yes !
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Copter »

Ik vraag me overigens af waarom in Nederland de traumaheli's vaak op een bestaand vliegveld gestationeerd zijn i.p.v. op bijvoorbeeld een heliport op een groot industrieterrein. Ik begrijp dat vliegvelden eigen faciliteiten hebben m.b.t. bijvoorbeeld het tanken en de meteo, maar zijn er nog meer redenen om voor een bestaand vliegveld te kiezen i.p.v. een heliport ?

Ik vraag me overigens af of de traumaheli's in Amsterdam en Rotterdam in de nachtelijke uren op de heliport van het ziekenhuis gaan landen. Zo is mij bekend dat de Lifeliner 3 's nachts niet kan of mag landen bij het UMC St. Radboud maar "parkeerd" in een akker tegenover de nabij gelegen McDonnalds. Weet iemand wat hier de reden voor is (geluidsoverlast, onvoldoende ingerichte en/of verlichte heliport) ?
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1930
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Post by Glidepath »

feiten:
1. Overlast geluid (draagt in de nacht verder...)
(een auto-ambulance met sirene maakt natuurlijk veel minder lawaai...... )(not.)
2. Risico (veiligheidsaspecten), sowieso bij nacht, maar zeker bij bijzondere weersomstandigheden, wind, neerslag.... Je MOET dus een uitwijkhaven hebben.

bedenk.
Een heli op het dak maakt ook herrie voor de buurt, crew moet toch aan- en afvliegen. En zo hoog zijn die hospitaaltjes in ons land ook weer niet, dus dat hoor je heus wel als je in de buurt woont. En wat denk je van de patienten binnen? kans op / klagers genoeg.

feiten:
Ook de MD902 was niet klachtvrij te vliegen vanaf Groningen.
en over de Erusmus heli werd ook veel geklaagd. (in de Bo-105tijd iig)

hoop dat dat helpt
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
Post Reply