Om de gehele vliegoperatie te garanderen heeft KLM doorgaans 1 Combi en 1 full pax reserve staan. Hiermee kunnen ze vertragingen en of technische problemen op vangen. Door de verhouding Combi/Full Pax in de KLM vloot gaat het gemiddeld aantal vlieg uren per dag nog verder omlaag. We hebben het in d...
Ik zou zeggen: combi's vliegen op bestemmingen waar de vrachtmarkt en passagiersmarkt in balans zijn. pax vliegtuigen vliegen op bestemmingen waar het passagiersvervoer domineert (zoals Curacao en Paramaribo). Bij toeval liggen deze dichterbij Schiphol. :wink: Gemiddeld liggen de voor combi's optim...
De PH-BFB kan wel eens recordhouder worden, als het uitfaseringsschema niet wordt aangepast. Op 20Jan/17 Feb vlieg ik als passagier met een 744 all pax naar CUR, mocht het de PH-BFB zijn dan zal ik even vragen naar de vliegurensticker in het AML. P.S. Ik zal ook nog via mijn oude KLM contacten (pens...
@ 747classic; waarom ga je er trouwens vanuit dat KLM dan met een full pax 747 moet doorvliegen en niet een 747-combi? - Doorvliegen met een vliegtuig met hoge pax capaciteit heeft momenteel prioriteit (slotproblemen AMS) - De dedicated all pax 747 PH-BFN heeft een "niet geplande " D-check gekregen...
Het wordt mijn inziens een business case : - Doorvliegen met PH-BFB, relatief dure HMV, lagere operating kosten. Hoe lang doorvliegen om de kosten terug te verdienen ? PR : Hoe reageert het publiek op de hoge leeftijd van het vliegtuig of is dit juist een teken van zeer goed onderhoud ??? of : - Doo...
De PH-BFB kan technisch doorvliegen tot 165.000 uur, echter zover ik weet is er omstreeks 135.000 vlieguren een onderhoudsdrempel, waarbij extra controles voor "wide spread fatigue "moeten plaats vinden. M.a.w. de HMV wordt langer en duurder. Hier komt het voordeel naar boven dat KLM vanaf het begin...
Lufthansa heeft een aantal kisten uitgefaseerd die als full-pax combi's vlogen (de D-ABT. kisten) D-ABTA D-ABTB D-ABTC D-ABTD D-ABTE D-ABTF D-ABTH waren de LH combi's, allen later omgebouwd naar all pax, nu allemaal reeds uitgefaseerd en enkele reeds gesloopt, aangezien Lufthansa veel meer "factory...
Alle 744 combi's zijn in principe ombouwbaar naar all pax.(zie Lufthansa) Alleen heeft men daarvoor (zover ik weet) een aanpassingskit voor nodig. Natuurlijk kunnen alle onderdelen van deze kit afzonderlijk worden gekocht op de "Spare-market" De vraag is : heeft KLM nog eventueel een derde kit besch...
Heeft KLM haar eigen ombouwkits weggedaan? Staan nu toch redelijk wat combi's in de woestijn dus je zou verwachten dat er 1 of 2 kits beschikbaar zijn. Het gaat om de kit combi naar full pax. Geen enkele in de woestijn staande combi heeft zo ver ik weet een full pax configuratie. De enige uitgefase...
BFY krijgt nieuwe livery ja. Dat is dan 747 nr 5 (BFT, BFV, BFW en BFN) in nieuwe livery en tevens de laatse KLM Asia 747. Op dat moment zijn er nog 10 x 747's in oude livery die vermoedelijk niet meer in nieuwe livery zullen verschijnen. Gezien de grote groei van KLM wordt er binnen KLM over gespr...
Zover ik weet zijn alle KLM A330's (A330-203 en A330-303) uitgerust met General Electric CF6-80E1A3 motoren. Dit motortype (met een grotere fan-diameter t.o.v. de CF6-80C2 series) wordt alleen toegepast op de A330. Is de CF6-80E1A3 motor niet in onderhoud bij de KLM (GE) motorshop ? Of worden deze o...
Tot 2021 kunnen 3 of 4 744 freighters economisch blijven opereren, naast de slinkende passagiers vloot, daarna neemt de "747 know how" binnen de KLM/MP organisatie snel af. Te weinig exposure voor de overblijvende GWK's, ook zullen zeer snel de kosten oplopen om bevoegd on type te blijven (pensioner...