Search found 182 matches

by McLanahan
06 Mar 2009, 11:40
Forum: 't Praethuys
Topic: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Replies: 402
Views: 68183

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

Misschien een idee om een videocamera in de cockpit te zetten en de cockpit voice recorder te vervangen door een cockpit video recorder, dan was misschien te zien hoe vaak de instrumenten werden gescand, hoe de bemanning er bij zat en waar ze mee bezig waren. Bovendien is het al lang algemeen beken...
by McLanahan
06 Mar 2009, 11:26
Forum: 't Praethuys
Topic: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Replies: 402
Views: 68183

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

Deze kijkt niet naar snelheid ! Misschien een erg theoretische en technische vraag: doet de stickshaker het ook bij een highspeed stall? Whipstall zal niet lukken bij een airliner... Het antwoord zit hem al in de quote van streep! De stickshaker kijkt niet naar de snelheid, ongeacht of deze laag, m...
by McLanahan
06 Mar 2009, 01:58
Forum: 't Praethuys
Topic: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Replies: 402
Views: 68183

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

...kun je ook vertellen op welk moment/welke hoogte de captain de controlls overnam van de leerling vlieger? Dat kan ik helaas niet... Het zal waarschijnlijk te horen zijn op de CVR (zoiets als "I have control" of "I have it" of meer waarschijnlijk hetzelfde maar dan in het Turks). In het algemeen ...
by McLanahan
06 Mar 2009, 01:05
Forum: 't Praethuys
Topic: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Replies: 402
Views: 68183

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

De stickshaker gaat af, men geeft handmatig volgas (overrides de A/T), men laat de gashendels in volgas stand los, en de A/T trekt deze weer naar de stand iddle, de bemanning bemerkt dit niet, vervolgens trekt de piloot 6 seconden later de gashendels weer handmatig naar volgas maar is het te laat o...
by McLanahan
05 Mar 2009, 22:55
Forum: 't Praethuys
Topic: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Replies: 402
Views: 68183

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

the first officer was initially flying the aircraft and was inexperienced in airline operations terwijl de raad zegt de eerste officier voor wie het een trainingsvlucht was. (De eerste officier beschikte over alle bevoegdheden Allebei correcte uitspraken: - De F/O was de PF (Pilot Flying) maar dit ...
by McLanahan
05 Mar 2009, 22:49
Forum: 't Praethuys
Topic: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Replies: 402
Views: 68183

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

Nog even over de stickshaker. Toen die in werking trad zou men dus nog tijd hebben gehad om te kunnen corrigeren. Correct, iets wat ook in de simulator geoefend wordt. Volgens het rapport gaf men op dat moment vol gas, maar was het al te laat. Had men op dat moment behalve vol gas geven, nog andere...
by McLanahan
05 Mar 2009, 21:24
Forum: 't Praethuys
Topic: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Replies: 402
Views: 68183

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

Andras wrote:TOGA...
Dat zou een tweede optie zijn, optie een in mijn boek zou A/T disconnect zijn, landen en het voorval doorspreken met de crew en maintenance zodra je aan de gate staat!
by McLanahan
05 Mar 2009, 21:03
Forum: 't Praethuys
Topic: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Replies: 402
Views: 68183

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

Kan iemand mij vertellen of het nu juist is dat er dus geen alarm af gaat als de linker en rechter radio-hoogtemeter een enorm verschil aangeven (waaruit je 'mag' afleiden dat iets niet in orde is)? In dit geval een verschil van bijna 2000 voet. Lijkt me dat dit toch wel gedetecteerd wordt door zo'...
by McLanahan
05 Mar 2009, 14:34
Forum: 't Praethuys
Topic: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Replies: 402
Views: 68183

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

Als ik me niet vergis gaf de radiohoogtemeter ook een signaal over de landinggear. Is het niet zo dat op het punt waarop de radiohoogtemeter actief gaat worden, het landinggear allang uit moet zijn? Waarom dan een melding hierover gedaan? De radalt, zoals de radiohoogtemeter ook genoemd word, wordt...
by McLanahan
05 Mar 2009, 12:26
Forum: 't Praethuys
Topic: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Replies: 402
Views: 68183

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

Weet iemand of dit inderdaad zo aangeleerd en in de praktijk ook zo uitgevoerd wordt? (waarbij natuurlijk nog de vraag overblijft: hebben de vliegers deze instrument failure opgemerkt?) In het geval van een autoland klopt dit, elke afwijking van het normale is reden genoeg om een doorstart te maken...
by McLanahan
04 Mar 2009, 23:56
Forum: 't Praethuys
Topic: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Replies: 402
Views: 68183

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

Ik vind het wel bizar om te horen dat slechts 1 van de vier hoogtemeters die blijkbaar in het toestel zitten gekoppeld is aan de auto-landing apparatuur. Er zijn er eigenlijk 5: 2 normale (dus afhankelijk van de luchtdruk), 2 radio altimeters en 1 standby. De normale en standby altimeters staan hel...
by McLanahan
04 Mar 2009, 22:31
Forum: 't Praethuys
Topic: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Replies: 402
Views: 68183

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

De bottleneck zoals ik het nu intepreteer, is dat er (uiteindelijk) manual ingegrepen werd, maar dat de auto systemen niet uitgezet werden en vol gingen tegenwerken aan de hand van foutieve info. En zie hier een van de nadelen van de huidige trent bij veel airlines om zo veel mogelijk alles door de...
by McLanahan
04 Mar 2009, 19:34
Forum: 't Praethuys
Topic: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Replies: 402
Views: 68183

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

De approaches die jij destijds hoorde, waren GCA-approaches. Een radaroperator praatte de vlieger dan tot op de baan. Die methode was eigenlijk voorbehouden aan de militaire luchtvaart en wordt anno 2009 ook niet meer gebruikt. GCA, PAR , SRA approaches zijn nog (spaarzaam) in gebruik. Northolt ATC...
by McLanahan
04 Mar 2009, 19:32
Forum: 't Praethuys
Topic: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Replies: 402
Views: 68183

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

Gezien alle vlieg/piloot-technische vragen in deze thread mag ik een ieder voorstellen om piloot te worden? Dat zou veel tijd/moeite schelen. Alhoewel, als al deze vragen beantwoord worden is dat al niet meer nodig... :? Probleem => Captain wordt direct Pilot Flying.... Twee handjes aan het stuur F/...
by McLanahan
04 Mar 2009, 11:17
Forum: Amsterdam - Schiphol
Topic: EHAM 03-03-2009
Replies: 28
Views: 4685

Re: EHAM 03-03-2009

Bokkum wrote:VP-BDM according the Aeroflot-site
Cheers! I flew back on this one but due to the darkness both in SVO and AMS it wasn't easy to find out the reg. If only Airbusses had an msn placard inside the door like the Boeing, it would make life so much easier! ;-)