Apaches IFR?

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
RobertMB
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 899
Joined: 28 Aug 2004, 12:44
Subscriber Scramble: RobertMB
Location: Groningen

Post by RobertMB »

Key wrote: Verder denk ik dat er nu wel genoeg gezegd is over 'houding' e.d., over tot de orde van de dag!

Okidoki... IFR of VFR ? :lol:
Fulcrum1974
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 267
Joined: 12 Jan 2007, 18:23
Location: Lopik

Post by Fulcrum1974 »

Nog ff iets interessants over de dubbele besturing van de Apache: Misschien herinneren jullie je nog de crash van de Klu Apache in Afghanistan: De reden daarvan was dat beide vliegers dachten dat de andere vlieger de controls had....
User avatar
FISHER01
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3314
Joined: 13 May 2004, 21:33
Type of spotter: DIE HARD
Subscriber Scramble: Yazz
Location: Enschede, 5 miles south south east of EHTW
Contact:

Post by FISHER01 »

HA HA, vlieg jij of ik vlieg ik.......
greetzz. Jos FISHER01 K.™

Image
Fulcrum1974
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 267
Joined: 12 Jan 2007, 18:23
Location: Lopik

Post by Fulcrum1974 »

FISHER01 wrote:HA HA, vlieg jij of ik vlieg ik.......
haha, daar kwam t wel op neer. Ik weet niet of t waar is maar de geruchten waren dat de ene foto's aan t nemen was en de ander op de kaart keek, ze verloren snel hoogte terwijl ze dachten dat de ander de controls had. Toen stond er een boom in de weg..... Of het nou een boom is of een hoogspanningsmast, je verliest het als Apache altijd... :wink:
User avatar
Swind
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 19 Sep 2002, 22:03
Location: Lage Zwaluwe, The Netherlands

Post by Swind »

Het is inderdaad zo dat in een Apache beide mensen kunne sturen. Meestal is het de achterste die zich hiermee bezig houdt en is de voorste(tevens de gezagvoerder) bezig met de wapens en dergelijke. In sommige situaties kan het makkelijker zijn dat de voorste de besturing overneemt ("you got control", waarna de ander het overneemt).

Over het IFR/VFR: de kap die de Apache soms achter heeft zitten, is om de vlieger met verminderd zicht te laten vliegen, waarbij hij meer op zijn instrumenten moet vertrouwen. Voor de Apaches is het (op dit moment) niet mogelijk IFR te gaan vliegen vanwege apperatuur/regelgeving. Vluchten zullen dus altijd VFR zijn.
Greets, Sander Wind
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2710
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Post by Flyboy »

Swind wrote:Over het IFR/VFR: de kap die de Apache soms achter heeft zitten, is om de vlieger met verminderd zicht te laten vliegen, waarbij hij meer op zijn instrumenten moet vertrouwen. Voor de Apaches is het (op dit moment) niet mogelijk IFR te gaan vliegen vanwege apperatuur/regelgeving. Vluchten zullen dus altijd VFR zijn.
Naar aanleiding van de mooie foto's van vandaag op het foto forum bedenk ik me net: Who needs IFR? Deze kist heeft een infra rood camera met projectie voor de vlieger. Zelfs in het ergste hondeweer vliegt deze man (vrouw?) nog VFR! :D
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11212
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Right... Ga jij nog maar eens de boeken in!
(Weet het, weet het... "niet helemaal" serieus 8) )
What four words, Jimmy!?!
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4462
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Post by Alpha Kilo One »

Zelfs in het ergste hondeweer vliegt deze man (vrouw?) nog VFR


Is met hulpmiddelen vliegen nog steeds VFR dan ? :wink:
Sorry overigens op voorhand. Ik volg deze discussie ook nog steeds met soms een frons :roll: en soms een grijns :lol:

Ronald
"Nix bliev wie it es"
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11212
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Alpha Kilo One wrote:Is met hulpmiddelen vliegen nog steeds VFR dan ? :wink:
Als je ervan afhankelijk bent: nee. Het is een manier van vliegen die ICAO niet beschrijft, vandaar (o.a.) de term Operational Air Traffic. Het cirkeltje is weer rond! 8)

Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
sfeyenoord1
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1567
Joined: 05 Mar 2006, 17:40
Type of spotter: An enjoying one
Location: Boskoop (Zuid-Holland, Nederland)
Contact:

Post by sfeyenoord1 »

Kwam dit trouwens tegen in het oktober/november nummer van onze luchtmacht:
"Afhankelijk van de persoonlijke groei kan een vlieger na ongeveer twee jaar bij het squadron opschuiven van de backseat naar de frontseat. In de Nederlandse opvatting zit de vliegtuigcommandant (P-i-C) in de voorste cockpit. Ook zijn de cockpits verschillend. Zo zitten alle knoppen voor het bedienen van de wapensystemen voorin, en kunnen bijvoorbeeld de motoren alleen vanuit de achterste cockpit worden gestart."
User avatar
Herbertvh
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 385
Joined: 06 Sep 2002, 00:02
Contact:

Post by Herbertvh »

sfeyenoord1 wrote:Kwam dit trouwens tegen in het oktober/november nummer van onze luchtmacht:
"Afhankelijk van de persoonlijke groei kan een vlieger na ongeveer twee jaar bij het squadron opschuiven van de backseat naar de frontseat. In de Nederlandse opvatting zit de vliegtuigcommandant (P-i-C) in de voorste cockpit. Ook zijn de cockpits verschillend. Zo zitten alle knoppen voor het bedienen van de wapensystemen voorin, en kunnen bijvoorbeeld de motoren alleen vanuit de achterste cockpit worden gestart."
Als dat klopt, dan lijkt het me logischer dat de piloot achterin zit (want bediening motoren e.d.) en de WSO voorin (want bediening wapensystemen), toch? Lijkt me niet waarschijnlijk dat een WSO PIC is.
Enjoy!
User avatar
sfeyenoord1
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1567
Joined: 05 Mar 2006, 17:40
Type of spotter: An enjoying one
Location: Boskoop (Zuid-Holland, Nederland)
Contact:

Post by sfeyenoord1 »

Klopt, en als ik niet verkeerd heb, is het bij de Klu ook zo, wat duidelijk zichtbaar is met de afgeplakte ramen, die je de laatste tijd steeds vaker ziet.
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2710
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Post by Flyboy »

Ik weet niet hoe het bij de KLu georganiseerd is, maar het is steeds gebruikelijker bij moderne gevechtstoestellen dat de de WSO 'missioncommander' is de de vlieger/piloot alleen de chauffeur is. Kan me herinnerenen dat de B2 ook zo'n opzet heeft.

Volgens mij heeft de burgerluchtvaart ook zo'n onderscheid. Er is de PIC Pilot In Command, en er is de PF (Pilot Flying) Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs dezelfde te zijn.

Voor wat betreft de stoel layout zijn er volgens mij wel uit: De WSO zit voorin en de 'chauffeur' achterin
Post Reply

Return to “'t Praethuys”