Polecat wrote:
denk dat dat juist een aspect is wat hard gaat verdwijnen met steeds geavanceerdere vanuit manned systems gestuurde UCAVS en stand-off wapens.... Maar ik ben je voor, dat zou ook uitstekend uit een F/A-18F of F-16F kunnen ja...
UCAVs gaan een goede toekomst tegemoet, denk ik. De MQ-9 Reapers boven het Afghanistan-Pakistan grensgebied zijn nog maar het begin. Voor ons als enthousiast is dat minder, maar dit terzijde.
Echter, ik zie in NL geen investeringen of ideen in die richting. Veel geld bespaar je er niet mee, ze zijn niet goedkoop en de infrastructuur rond Reapers is niet kinderachtig, zie het " Fear the Reaper" artikel in AFM laatst.
maar ook daarom is het waarschijnlijk niet verkeerd om met de JSF te gaan werken, omdat de VS redelijk leading zijn op het gebied van die stand-off en UCAV systemen en ze de JSF -als advanced mud-mover- daar wel voor gaan gebruiken waarschijnlijk.
Hans Rolink wrote:UCAVs gaan een goede toekomst tegemoet, denk ik. De MQ-9 Reapers boven het Afghanistan-Pakistan grensgebied zijn nog maar het begin. Voor ons als enthousiast is dat minder, maar dit terzijde.
Echter, ik zie in NL geen investeringen of ideen in die richting. Veel geld bespaar je er niet mee, ze zijn niet goedkoop en de infrastructuur rond Reapers is niet kinderachtig, zie het " Fear the Reaper" artikel in AFM laatst.
NL is zich al wel aardig wezen oriënteren op de UAV-markt; tis voor ons alleen makkelijker (lees: goedkoper) om de Belgen te vragen met hun Sperwers maar we investeren er ook wel in; de voordelen zijn (gelukkig maar) nog niet genoeg dat we tot aanschaf overgaan ....
Hurricane wrote:
; de P-51D ging zelfs nog sneller dan verwacht & was voor zijn tijd zeer innovatief ....
H.
Alles ging sneller in die tijd. Toen was het kennelijk nog een kwestie van het "plukken van laaghangend fruit" wat ontwerpen betrof. En de motor kregen ze van de Britten (RR Merlin).
Elders lees ik dat er nog ca. 15 miljard USD extra nodig is voor de JSF ontwikkeling. 15.000.000.000. Daar kon je nog niet zo gek lang geleden een compleet nieuwe kist voor op stapel zetten.
Hans Rolink wrote:
Elders lees ik dat er nog ca. 15 miljard USD extra nodig is voor de JSF ontwikkeling. 15.000.000.000. Daar kon je nog niet zo gek lang geleden een compleet nieuwe kist voor op stapel zetten.
Toen hoefde je nog niet zoveel ambtenaren te betalen (bonussen waren ook de helft of minder en tja, dat moet ook betaald worden ....
Carter: Plan Afoot to Halt F-35 Cost Hikes, Delays
U.S. defense officials expect to finalize by late November a plan to avoid new F-35 cost increases and schedule slips that have been forecast by a Pentagon analysis cell, Ashton Carter, undersecretary of defense for acquisition, technology and logistics, said Monday.
In an exclusive interview at the Pentagon, Carter confirmed reports that a Pentagon "joint estimate team" (JET) has determined current program plans would spawn sizeable cost growth and schedule delays after completing an annual review of the triservice, international fighter program.
"The JET II study shows both some cost increases and schedule slips, which we should do everything we can to avoid," Carter said. "Those are forecasts which say what will happen if we don't change what we're doing. And we should change what we're doing so that those predictions don't come fully to pass."
During the next few weeks, defense acquisition and program officials will weigh a number of options and ultimately put in place a plan designed to steer the fighter initiative away from the JET-predicted trouble.
Carter said he has scheduled a "major" weekend meeting on the F-35 program on Nov. 21 and 22. "I would like to have a management plan by then that tells us where we are and how we can improve the performance of this important program," he said.
Defense officials are examining a number of "management tools" they will use to build the new management plan. When asked which options are on the table, Carter pointed to one: altering the F-35 flight test program.
Officials are seeking "to determine ways in which the flight test program can be accomplished in a shorter period of time than the JET II estimates without affecting other parts of the program or increasing overall program costs," the acquisition chief said.
That weekend session will come amid an intense and comprehensive review - led by Carter - that is taking a deep analytical look inside the F-35 program, which Defense Secretary Robert Gates earlier this year made the centerpiece of the future American tactical fighter fleet when he halted F-22 production and ordered more Lockheed Martin-made F-35s.
The estimate team's assessment, first reported by InsideDefense.com, found the program needs an additional $16 billion, and could be delayed two years. Carter declined to discuss those figures, but said he does not anticipate any F-35 cost increases that would be large enough to trigger federal provisions that require Pentagon officials to end or significantly revamp programs that exceed specific cost caps.
Pentagon brass "have not yet reached any conclusions" on the matter, said Carter, adding he "meets daily" with a list of senior officials involved in the F-35 program. Attendees at those sessions include the Air Force and Navy acquisition executives, the F-35 program manager, the Cost Assessment and Program Evaluation officials who conducted the latest estimate and members of his own staff, he said.
Lockheed officials also are involved in the ongoing process.
The daily sessions are "looking at each ingredient" of the complex fighter program, including: the Fort Worth, Texas-based assembly operation; mission software development work; the flight test initiative; and the primary engine development effort, Carter said.
The primary engine, being developed by Pratt & Whitney and referred to as the F135, also is receiving increased scrutiny from the Pentagon's top weapons-buying office.
As DefenseNews.com first reported Sept. 9, Carter has established a joint assessment team charged with reviewing all aspects of development and production of the F-35's primary power plant.
That assessment was needed "because of cost-growth issues," he said during the interview.
In an undated memo ordering the engine review, Carter ordered the joint assessment team to look at "all aspects of development and production of the F135 engine, with primary focus on understanding the production cost, cost drivers, cost projections and long-term affordability of the F135."
Carter, according to the memo, has directed the F135 review team to "develop a plan to address F135 cost and affordability" and complete its work by Nov. 20.
Een quote uit dit artikel... nou ja... paar regels:
www.alert5.com wrote:The Star-Telegram has obtained reports prepared by the Defense Contract Management Agency that say the F-35 is far behind schedule and over budget.
WOW, ik ben echt blij dat iemand dat eindelijk meldt, want dat was me echt nog niet opgevallen!
Het is pas interessant als erbij staat waarom en als dát nieuw is.
Het eerste F-35 (JSF)-testtoestel valt 13,5 miljoen euro goedkoper uit. Dit komt omdat de huidige dollarkoers lager is dan de plandollarkoers waarmee in de begroting rekening is gehouden. Dit meldt staatssecretaris De Vries vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.
Over de gehele productieperiode gerekend, tot 2034, bedraagt de gemiddelde stuksprijs van de F-35 naar verwachting 49,5 miljoen dollar. Het gaat daarbij om de voor Nederland belangrijke F-35A, de versie die de Amerikaanse luchtmacht ook gaat bestellen. Naast de F-35A ontwikkelt Lockheed Martin ook de F-35B, de versie die verticaal kan opstijgen en landen, en de F-35C die bedoeld is voor vliegdekschepen. Deze versies zijn duurder. Elk partnerland betaalt dezelfde prijs voor hetzelfde type toestel.
Leercurve
De eerste JSF-testtoestellen van de zogeheten 'low-rate-initial production' zijn een stuk duurder dan de latere toestellen. Dit komt door de zogenoemde 'leercurve', die zorgt dat met de opgebouwde kennis en ervaring de toestellen steeds goedkoper worden geproduceerd.
Bijgestelde prijs
Om stabiliteit in langlopende materieelprojecten, zoals ook die van de F-35, te bevorderen, worden de kosten door Defensie begroot aan de hand van een 'plandollarkoers' van 0,83 euro. De dollarkoers van het afgesloten contract is echter 0,71 euro. Op basis van de plandollarkoers bedroeg de prijs van het eerste testtoestel 113,2 miljoen euro, maar de bijgestelde prijs bedraagt 99,7 miljoen euro.