PR-GGZ en het plotseling (onnodig) rerouten van baan (AMS)

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Aircolours
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2930
Joined: 04 Mar 2004, 13:39
Subscriber Scramble: Aircolours
Location: Hoofddorp
Contact:

PR-GGZ en het plotseling (onnodig) rerouten van baan (AMS)

Post by Aircolours »

nustyR wrote:
biesenbeek wrote:PR-GGZ net over de Nederlandse grens voor de 06
Maak er maar 36R van :evil:
Ik ben toch benieuwd hoe anderen hierover denken...

Vandaag (9/4) had de GOL 737-800 PR-GGZ al te horen gekregen dat ie 06 zou krijgen, om hem 10 minuten later toch naar de 36R te sturen. Ik vraag me echt af wat de reden hiervan kan zijn: zowel 06 als 36R waren in gebruik, de kist kon zo straight in 06 en toch eerst helemaal naar het Oosten sturen voor een landing op 36R. Qua taxiien op de grond maakt het zo goed als niets uit (als ik het goed zag ging ie naar een D-stand). Ofwel: een totaal overbodige actie. :shock: Nu moest het hele spottersvolk van 06 naar 36R. Ik ben bijna geneigd te geloven dat het spottertje-pesten door ATC is geworden. En dit is overigens niet de eerste keer....

Sta ik hierin alleen? Zie ik spoken op laag water? Of een tikkie paranoia? :twisted:

Grt, Peter
nustyR
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3366
Joined: 26 Oct 2005, 20:31
Contact:

Re: PR-GGZ en het plotseling (onnodig) rerouten van baan (AMS)

Post by nustyR »

Als je SBS aan had staan zag je dat er domweg heel weinig ruimte was op dat ogenblik. Officieel was het inbound piek, dus 36R was ook open.
Ik heb nog een screenshot van de SBS gemaakt, ik zal die straks even posten.

Een medeslachtoffer :mrgreen:
User avatar
ATCSpooky
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 286
Joined: 31 Oct 2007, 21:01
Type of spotter: Eerst de foto dan het nummer.... (F..)
Subscriber Scramble: ATCSpooky
Location: In the Southwest....

Re: PR-GGZ en het plotseling (onnodig) rerouten van baan (AMS)

Post by ATCSpooky »

Kan het niet nalaten: dit was echt, net als de andere keren die je aanhaalt een typisch gevalletje van spottertje-pesten door ATC!!! :P :P In de toren kijken we waar de spotters staan en als de kist maar bijzonder genoeg is laten we hem dan via APP op een andere baan landen en/of via de toren vanaf een andere baan opstijgen!! :lol: :lol:

Even alle gekheid op een stokkie: dit is nu (en dus soms helaas) de dynamiek van het gebeuren dat luchtverkeersleiding heet en heeft ABSOLUUT helemaal niets te maken met spottertjes-pesten!!
Many have an image of me; few get the picture
nustyR
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3366
Joined: 26 Oct 2005, 20:31
Contact:

Re: PR-GGZ en het plotseling (onnodig) rerouten van baan (AMS)

Post by nustyR »

Screenshot

Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: PR-GGZ en het plotseling (onnodig) rerouten van baan (AMS)

Post by B767-300ER »

Wat voor baat heeft ATC erbij om spottertje te pesten?
Als de KMAR nou achter de knoppen had gezeten had ik he tkunne begrijpen, maar dit gaat er bij mij niet in.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3373
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: PR-GGZ en het plotseling (onnodig) rerouten van baan (AMS)

Post by EHAM »

Aangezien sommige spotters ook ATC-er zijn zal het vast geen 'spottertje pesten' zijn geweest.
Het zou fantastisch zijn als de ATC-ers spotters ook zouden helpen, maar dat zal wel bij wishful thinking blijven...
Joost de Wit
Image
User avatar
nuckleuz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1515
Joined: 07 Feb 2005, 19:16
Type of spotter: None
Subscriber Scramble: No
Location: Alphen aan den Rijn

Re: PR-GGZ en het plotseling (onnodig) rerouten van baan (AMS)

Post by nuckleuz »

Aircolours wrote:Ik ben toch benieuwd hoe anderen hierover denken...

Vandaag (9/4) had de GOL 737-800 PR-GGZ al te horen gekregen dat ie 06 zou krijgen, om hem 10 minuten later toch naar de 36R te sturen. Ik vraag me echt af wat de reden hiervan kan zijn: zowel 06 als 36R waren in gebruik, de kist kon zo straight in 06 en toch eerst helemaal naar het Oosten sturen voor een landing op 36R. Qua taxiien op de grond maakt het zo goed als niets uit (als ik het goed zag ging ie naar een D-stand). Ofwel: een totaal overbodige actie. :shock: Nu moest het hele spottersvolk van 06 naar 36R. Ik ben bijna geneigd te geloven dat het spottertje-pesten door ATC is geworden. En dit is overigens niet de eerste keer....

Sta ik hierin alleen? Zie ik spoken op laag water? Of een tikkie paranoia? :twisted:

Grt, Peter
Ik mag serieus hopen dat dit een grapje is en vooral niet serieus!
User avatar
CONDOR
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 197
Joined: 16 Feb 2011, 22:44

Re: PR-GGZ en het plotseling (onnodig) rerouten van baan (AMS)

Post by CONDOR »

Best spottertje Aircolours, ik persoonlijk denk dat "SPOTTERTJE PESTEN" niet in het LVNL woordenboek voorkomt en ook nooit zal voorkomen.
User avatar
rutger330
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 935
Joined: 15 Jan 2008, 08:52
Location: spijkenisse

Re: PR-GGZ en het plotseling (onnodig) rerouten van baan (AMS)

Post by rutger330 »

dat ik weet is het altijd zo geweest dat er op een laatste moment een baan wissel zich kan voor doen heb het zelf meerdere malen mee gehad.. maar dat is gewoon de werkwijze van LVL lijkt me, en heeft in geen enkele vorm te maken met 'spotters-pesten'

het is gewoon iets waar we af en toe me moeten leren leven :) leuk of niet... :roll:
kind regards,

Rutger Patterson
poldertoren
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 315
Joined: 07 Aug 2003, 14:58

Re: PR-GGZ en het plotseling (onnodig) rerouten van baan (AMS)

Post by poldertoren »

Als medespotter maar ook atc'er wil ik wel wat meer uitleg geven. Schiphol is gewoon een erg lastig veld omdat we als hub erg aan de piektijden van de KLM vastzitten. Hierdoor komt er veel verkeer tegelijk binnen en is het nodig dat wij als ATC hier flexibel mee omgaan om vertraging zoveel mogelijk te vermijden en helaas kunnen zulke dingen dan gebeuren.
Als ik het screenshot van NustyR zo zie is het een goede beslissing geweest van de verkeersleider die zat te werken!!
Inboundpiek betekend dat verkeer vanaf het westen (sugol) naar 06 gaat en verkeer vanuit het oosten (artip) naar 36R.Verkeer vanuit het zuiden (artip) wordt verdeeld over de baan waar op dat moment ruimte is. Kijkend naar het plaatje is er veel ruimte op 36R dus om vertraging te vermijden een goede call om de kist te herklaren naar 36R!!
Wij worden betaald om capaciteit te draaien en dit hoort daar ook bij.

Groeten

Joost
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 861
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: PR-GGZ en het plotseling (onnodig) rerouten van baan (AMS)

Post by Gonzo »

poldertoren wrote:Als medespotter maar ook atc'er wil ik wel wat meer uitleg geven. Schiphol is gewoon een erg lastig veld omdat we als hub erg aan de piektijden van de KLM vastzitten. Hierdoor komt er veel verkeer tegelijk binnen en is het nodig dat wij als ATC hier flexibel mee omgaan om vertraging zoveel mogelijk te vermijden en helaas kunnen zulke dingen dan gebeuren.
Als ik het screenshot van NustyR zo zie is het een goede beslissing geweest van de verkeersleider die zat te werken!!
Inboundpiek betekend dat verkeer vanaf het westen (sugol) naar 06 gaat en verkeer vanuit het oosten (artip) naar 36R.Verkeer vanuit het zuiden (artip) wordt verdeeld over de baan waar op dat moment ruimte is. Kijkend naar het plaatje is er veel ruimte op 36R dus om vertraging te vermijden een goede call om de kist te herklaren naar 36R!!
Wij worden betaald om capaciteit te draaien en dit hoort daar ook bij.

Groeten

Joost
Beste uitleg in tijden, goed verhaal met de juiste onderbouwing. :toppie:

Gr.,
Gonzo
Hansworst
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 27
Joined: 12 Apr 2011, 22:01
Type of spotter: Papiervliegtuigjes

Re: PR-GGZ en het plotseling (onnodig) rerouten van baan (AMS)

Post by Hansworst »

Aircolours wrote:
nustyR wrote:
biesenbeek wrote:PR-GGZ net over de Nederlandse grens voor de 06
Maak er maar 36R van :evil:
Ik ben toch benieuwd hoe anderen hierover denken...

Vandaag (9/4) had de GOL 737-800 PR-GGZ al te horen gekregen dat ie 06 zou krijgen, om hem 10 minuten later toch naar de 36R te sturen. Ik vraag me echt af wat de reden hiervan kan zijn: zowel 06 als 36R waren in gebruik, de kist kon zo straight in 06 en toch eerst helemaal naar het Oosten sturen voor een landing op 36R. Qua taxiien op de grond maakt het zo goed als niets uit (als ik het goed zag ging ie naar een D-stand). Ofwel: een totaal overbodige actie. :shock: Nu moest het hele spottersvolk van 06 naar 36R. Ik ben bijna geneigd te geloven dat het spottertje-pesten door ATC is geworden. En dit is overigens niet de eerste keer....

Sta ik hierin alleen? Zie ik spoken op laag water? Of een tikkie paranoia? :twisted:

Grt, Peter
Wat een onzin zeg , geloof je toch zelf niet!
User avatar
Dutchbird
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1820
Joined: 04 Oct 2003, 01:56

Re: PR-GGZ en het plotseling (onnodig) rerouten van baan (AMS)

Post by Dutchbird »

Aircolours wrote:Nu moest het hele spottersvolk van 06 naar 36R.
Al die honderdmiljoenmiljard lutsers met trappetjes, stoeltjes en koelboxen die halsoverkop in de auto moesten springen om vervolgens te laat bij de andere baan te arriveren? Je hebt gelijk, wat moet dát een verschrikkelijke ervaring zijn geweest, meteen een klacht indienen bij de LVNL. :rofl2:
Grtz,
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

FlightMemory
Cees van der Bent
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 286
Joined: 10 May 2007, 09:30
Subscriber Scramble: Cees van der Bent

Re: PR-GGZ en het plotseling (onnodig) rerouten van baan (AMS)

Post by Cees van der Bent »

Dutchbird wrote:......lutsers met trappetjes, stoeltjes en koelboxen......
Het is overduidelijk dat je geen ooggetuige bent geweest.
De categorie die jij omschrijft, (trappetjes daargelaten) is over het algemeen niet zo fanatiek :wink:

Cees
User avatar
Boudewijn van Oirschot
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2745
Joined: 16 Feb 2007, 18:16
Type of spotter: Wat niet?
Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
Location: Tilburg, NB

Re: PR-GGZ en het plotseling (onnodig) rerouten van baan (AMS)

Post by Boudewijn van Oirschot »

Haha wat een onzin topic.. met Schiphol weet vrijwel niks zeker is als het gaat om baangebruik.. dus je stelt je er vooraf op in. Daarnaast vond ik het wel mooi om te zien om die hele massa spotters te zien rennen en plankgas naar de 36R te zien rijden 8) (zondag weer, met de Aerosur? :lol: )
Post Reply

Return to “'t Praethuys”