747-412BCF, L/N 838, MSN 24975, Ruby Star Airways, EW-511TQ, delivery flight Teruel (TEV/LETL) -Zaragoza (ZAZ/LEZG) - Baku, Azerbaijan (GYD/UBBB) op 27 April 2018.Iemand91 wrote:Ik zie dat PH-MPQ die al sinds augustus 2013 in Tereul staat opgeslagen is verkocht aan Ruby Star Airways uit Wit-Rusland en dat de kist vandaag geleverd zou worden met een vlucht van Teruel naar het (zeer dichtbij gelegen) Zaragoza.
Op zich valt het wel mee, maar onder andere de motoren zijn al tijden geleden verwijderd.B767-300ER wrote:Ook de MPP zal aangeschaft worden. Dan heb je een eenmalige afschrijving welke lager is dan de kist op knappen. Onderdelen in spares verkopen en klaar.
Staat de MPP er beroerder bij dan de MPQ?
T/m gisteren stond er alleen nog LETL-ZAZ. Maar ik heb geen vlieghistorie kunnen vinden dus voor zover ik weet staat ze nog steeds in Teruel.747classic wrote: 747-412BCF, L/N 838, MSN 24975, Ruby Star Airways, EW-511TQ, delivery flight Teruel (TEV/LETL) -Zaragoza (ZAZ/LEZG) - Baku, Azerbaijan (GYD/UBBB) op 27 April 2018.
Zie : http://www.skyliner-aviation.de/regdb.m ... av4&page=4
Incident: Martinair B744 over Atlantic on May 12th 2018, cargo smoke indication
A Martinair Boeing 747-400 freighter,
registration PH-CKC performing freight flight MP-7342 from Miami,FL (USA) to Amsterdam (Netherlands)
with 6 crew and a cargo of 52 horses,
was enroute at FL360 over the Atlantic Ocean about 2 hours west of Shannon (Ireland)
when the crew reported a cargo smoke indication,
it was unsure however whether there was a real fire.
Martinair Cargo ziet winst halveren
Jaarcijfers
Martinair Cargo zag in 2017 de nettowinst meer dan halveren
van 41 miljoen euro naar 18 miljoen euro.
Dat blijkt uit het deze maand bij de Kamer van Koophandel gedeponeerde jaarverslag
van de KLM-dochter over het afgelopen jaar.
13 September 2018 11:52
Het resultaat voor belastingen van Martinair,
dat met vier B747-400F’s exclusief vrachtvluchten uitvoert voor KLM Cargo,
kwam uit op 21,1 miljoen euro.
Ook dat was een forse afname vergeleken met 2016,
toen het operationele resultaat nog op 39,9 miljoen euro uitkwam.
Het afgelopen boekjaar leverde voor de Nederlandse vrachtvervoerder
verder een omzet van 274,2 miljoen euro op.
Daarvan kwam 241 miljoen voor rekening van de vrachtvluchten.
Het overige deel kon worden toegeschreven aan het dochterbedrijf Regional Jet Center
voor het onderhoud van de vloot van KLM Cityhopper en de vliegschool in Lelystad.
Kostenpost
Martinair zag verder in 2017 de brandstofkosten sterk dalen met 11 miljoen euro naar 98 miljoen,
terwijl de onderhoudskosten bijna 7 miljoen lager uitvielen op 34 miljoen euro.
Een tegenvaller was de huur voor 4 miljoen euro van een B747-400F bij het Amerikaanse Atlas Air.
Dat was noodzakelijk omdat een eigen vrachtjumbo voor groot onderhoud
aan de grond moest worden gehouden.
Een andere forse kostenpost voor Martinair in 2017
was de koop voor bijna 21 miljoen euro
van de laatste vrachtjumbo (PH MPS) in de kleuren van de vrachtmaatschappij.
Deze 28 jaar oude freighter werd tot medio vorig jaar gehuurd van leasebedrijf Air Castle.
Een deel van de aanschaf kon overigens worden gefinancierd
via de huurpenningen die Martinair al had gereserveerd voor het vrachtvliegtuig.
Via de koop werd Martinair niet alleen verlost van een hoge leasepost
maar wist het zich ook te verzekeren van een eigen vrachtvliegtuig in de eigen kleuren,
een voorwaarde om de Nederlandse vliegvergunning te behouden.
KLM
De overige drie vrachtjumbo’s van Martinair worden van moederbedrijf KLM gehuurd
voor 13 miljoen euro per jaar.
Dat contract loopt in maart 2019 af,
maar de directie zegt ‘de intentie’ te hebben om dit contract te verlengen.
De andere voorwaarde voor de Nederlandse vliegvergunning
is een positieve balans van het vrachtbedrijf.
Martinair zit nu nog stevig aan het infuus van KLM via een krediet van 50 miljoen euro.
Daarvan is rond de 40 miljoen euro uitgegeven voor de sanering van de MD11-vloot.
Die lening moet in 2022 geheel zijn afgelost,
stelt de directie in het jaarverslag.
Aangezien Martinair met de laatste winst 58 miljoen in kas heeft,
verwacht de top de komende jaren aan ‘alle financiële eisen’ te kunnen voldoen.
...gaat verder opVliegschool Eelde niet naar Zuid-Spanje, maar naar Lelystad
14 september 2018
KLM Flight Academy in Eelde heeft een streep gezet door het trainingscentrum in Zuid-Spanje.
Directeur John Hayward:
,,De vliegschool in Jerez liet ons in de steek.”
De studenten van de vliegschool volgen hun eenmotorige opleiding nu in Nederland,
op de Martinair vliegschool in Lelystad.
Met deze vliegschool werkt de KLM Flight Academy al enige tijd samen.
Het buitenlandse trainingscentrum in Zuid-Spanje zou het alternatief worden voor de vliegschool in Phoenix,
in de Amerikaanse staat Arizona.
Hier volgden de studenten uit Eelde het eerste deel van hun praktijkopleiding voor verkeersvlieger,
het vliegen in een eenmotorige toestellen.
Het contract met Phoenix liep in april 2018 af en werd niet verlengd.
Lufthansa, eigenaar van het trainingscentrum,
had de instructeurs en de vlieguren zelf nodig voor haar pilotenopleiding.
De Flight Academy was naarstig op zoek naar een nieuw trainingscentrum.
Directeur Hayward had zijn oog laten vallen op het vliegveld van Jerez de la Frontera vlakbij de grens met Portugal.
Daar worden ook piloten opgeleid van onder meer
British Airways, Emirates, Flybe, Qatar Aiways en het Spaanse Vueling.
,,We zijn een half jaar bezig geweest met Jerez en hadden alles voor elkaar.
De instructeurs waren geregeld en we zouden de eerste studenten sturen.
Toen bleek dat de Spaanse vliegschool de boel niet voor elkaar had.
Ik was ontdaan”, vertelt Hayward.
De vliegschool in Eelde moest toen naarstig op zoek naar een alternatief
en vond dat bij de Martinair vliegschool op Lelystad, waar Hayward ook directeur van is.
Het tweemotorige deel van de studie verkeersvlieger blijft in Eelde.
,,We willen niet langer afhankelijk zijn van derden en houden alles zelf in de hand.”
Maar goed, wáár op FB dan?RudiMD11 wrote:Ik zie berichten op Facebook rondgaan dat de PH-MPS dit jaar nog de vloot zou verlaten? Iemand meer info hierover?
https://www.facebook.com/groups/Farewel ... 435813265/76-er wrote:Maar goed, wáár op FB dan?RudiMD11 wrote:Ik zie berichten op Facebook rondgaan dat de PH-MPS dit jaar nog de vloot zou verlaten? Iemand meer info hierover?
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more