Vervanging F70 PH-KBX

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Canberra TT.18
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1001
Joined: 23 Jun 2003, 21:55
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: Canberra TT.18
Location: Beuningen (Gld)

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by Canberra TT.18 »

KBX 1996-2017 = 21
GOV 2018-2030= 12
En 12 jaar is niet echt oud
FredvZ
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 98
Joined: 07 Apr 2015, 01:13
Subscriber Scramble: Fred van Zet

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by FredvZ »

Je hebt gelijk... ergens in mijn hoofd was 2017-1996 gelijk aan 11 :oops:
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21826
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by Stratofreighter »

VH-KBX vloog vorige maand weer eens...

https://uk.flightaware.com/live/flight/VHKBX
VH-KBX
UTY572 / QQ572
LANDED OVER 2 WEEKS AGO

Operating as Alliance Airlines 572
MEL
MELBOURNE, AUSTRALIA
BNE
BRISBANE, AUSTRALIA
took off from
Melbourne Tullamarine - MEL
landed at
Brisbane - BNE

SATURDAY 19-MAR-2022
16:53 AEDT
(52 minutes early)

SATURDAY 19-MAR-2022
17:46 AEST
(52 minutes early)
https://uk.flightaware.com/live/flight/VHKBX
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl April-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21826
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by Stratofreighter »

https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... uwe-handen
5 mei 2022 - 8:44

Het voormalige Nederlandse regeringsvliegtuig, de PH-KBX, krijgt als alles doorgaat een nieuwe eigenaar. De luxe ingerichte Fokker 70 werd in 2017 verkocht aan het Australische Alliance Airlines, dat op dit moment grootgebruiker is van Fokker-vliegtuigen.

Qantas is sinds februari 2019 minderheidsaandeelhouder in Alliance Airlines, met een belang van twintig procent. De nationale luchtvaartmaatschappij van Australië heeft nu aangekondigd ook de overige tachtig procent van de aandelen te willen overnemen.
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... uwe-handen
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl April-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21826
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Vervanging Fokker F70 PH-KBX regeringsvliegtuig en Boeing 737 PH-GOV

Post by Stratofreighter »

https://www.upinthesky.nl/2022/10/11/hy ... vliegtuig/
/
https://www.rtlnieuws.nl/onderzoek/arti ... ris-reizen
Hoezo minder vliegen? Ministers pakken vaker het regeringsvliegtuig
3 uur 23 minuten geleden
Aangepast: 11 seconden geleden
Het regeringsvliegtuig vloog in de eerste acht maanden van 2022 veel vaker voor het kabinet dan in voorgaande jaren.
Nog uit maart eerder dit jaar
https://www.upinthesky.nl/2022/04/03/ph ... in-opinie/ :twisted:
PH-GOV: een mooie naam voor een trein | Opinie

Als het doel van de regering écht is burgers vaker te laten kiezen voor andere, ‘groene’ reismethoden,
dan is het misschien tijd om zelf het goede voorbeeld geven.

Ik hoop dan ook van harte dat de minister voortaan eerst zelf eens de trein pakt alvorens de Nederlandse burger de les te lezen.
...en Fokker 70 VH-KBX vloog nog afgelopen 05 oktober 2022, volgens
https://flightaware.com/live/flight/VHKBX
/
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/vh-kbx :wink:
/
https://www.flightera.net/planes/VH-KBX ... 2022_11_03
Last edited by Stratofreighter on 03 May 2023, 21:34, edited 2 times in total.
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl April-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21826
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Vervanging Fokker F70 PH-KBX regeringsvliegtuig en Boeing 737 PH-GOV

Post by Stratofreighter »

...en deze woensdagavond 03 mei 2023 is

Oekraiense president
Volodymyr Zelensky

kennelijk met Boeing 737 PH-GOV op weg naar Nederland...

https://twitter.com/Teletekst/status/16 ... 8307822595
/
https://nos.nl/artikel/2473745-oekraien ... -nederland
De Oekraïense president Zelensky is onderweg naar Nederland.
Dat meldt het ANP. Het persbureau baseert zich op ingewijden.

Verplaatsingen van het Nederlandse regeringsvliegtuig suggereren inderdaad hoog bezoek uit Oekraïne.
Het toestel is van een Pools vliegveld naar Helsinki in Finland gevlogen,
waar Zelensky vandaag onverwachts opdook.

Momenteel is het regeringsvliegtuig onderweg richting Nederland, zo blijkt uit openbare bronnen.
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl April-2024
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 82
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by NL1972 »

Ik vraag me af over piloten en stewardessen van KLM nog wel met PH-GOV kan vliegen als ze bij KLM met Airbussen vliegen.... Maar kan ook een gedachte zijn om PH-GOV over tiental jaren weer vervangen door een zuinigere Airbus ACJ 320NEO of ACJ 319NEO.... dat scheelt ook veel in operationele en onderhoudskosten.

Ik denk dat echter overheid moet eens kijken naar zuinigere vliegtuigen die veel verder vliegt dan PH-GOV. maar dat interesseert ze nog niet.... ze willen liever boven wet te staan ondanks milieuregelgeving en geluidshinder.

Een Boeing 737BBJ1 (Boeing 737-700) verbruikt meer kerosine en stoot meer CO2 uit dan zuinigere Airbus A320/321NEO, dat scheelt wel veel. Een ACJ 319NEO kan men onafgebroken 12.500 km vliegen, zijn grotere broer ACJ 320NEO kan 11.000 km vliegen tegenover PH-GOV die 9.500 km vliegt met extra tanks. Beide ACJ toestellen zijn goed voor een vlucht van 12-15 uur onafgebroken, zowel veel meer comfort biedt dan PH-GOV. Bijvoorbeeld een ACJ 319NEO kan non-stop vliegen van Amsterdam naar Johannesburg in Zuid-Afrika als Koning Willem-Alexander op staatsbezoek zou gaan, echter is ook een voordeel dat men niet meer bijgetankt worden op een bestemming onderweg. Ik zou persoonlijk voor ACJ 319NEO gaan als toekomstig regeringsvliegtuig ter vervanging van PH-GOV. Maar PH-GOV is niet zo oud, vanaf 2018 geleverd aan Nederlandse overheid... is maar 5 jaar oud, echter hij is dan wel uitgezonderd van milieuregels en geluidshinderregels van Schiphol. Echter de vraag is of echt nog wel loont om PH-GOV langer te gebruiken als regeringsvliegtuig zolang ook andere landen veel strengere milieueisen gaan stellen voor oudere businessjets.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by 747classic »

Ongelukkig voorbeeld : rechtstreeks Johannesburg (elev 5558 ft) - Amsterdam wordt problematisch.
Minder hoog startgewicht (vooral bij een 2 motorig vliegtuig) mogelijk door veldhoogte.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3356
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by pjotrtje »

Liever boven de wet staan? Wat denk je wat voor een politiek gezeik (en terecht geziek van belastingbetalers!) het gaat opleveren als ze zeggen “na vijf jaar met deze willen we weer een andere”? Ik denk dat Rutte grotere problemen heeft en dit probleempje van crews gewoon parkeert. Desnoods huren ze 737NG crews extern.
NL1972 wrote: 14 May 2023, 00:09 Ik denk dat echter overheid moet eens kijken naar zuinigere vliegtuigen die veel verder vliegt dan PH-GOV. maar dat interesseert ze nog niet.... ze willen liever boven wet te staan ondanks milieuregelgeving en geluidshinder.
== All is well, as long as we keep spinning ==
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 500
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by Inkjet »

pjotrtje wrote: 14 May 2023, 11:22 Liever boven de wet staan? Wat denk je wat voor een politiek gezeik het gaat opleveren als ze zeggen “na vijf jaar met deze willen we weer een andere”?
Desnoods huren ze 737NG crews extern.
Of ze sluiten een deal met TUI.
FredvZ
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 98
Joined: 07 Apr 2015, 01:13
Subscriber Scramble: Fred van Zet

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by FredvZ »

NL1972 wrote: 14 May 2023, 00:09 Ik vraag me af over piloten en stewardessen van KLM nog wel met PH-GOV kan vliegen als ze bij KLM met Airbussen vliegen.... Maar kan ook een gedachte zijn om PH-GOV over tiental jaren weer vervangen door een zuinigere Airbus ACJ 320NEO of ACJ 319NEO.... dat scheelt ook veel in operationele en onderhoudskosten.
Daar is inderdaad geen speld tussen te krijgen, al duurt het natuurlijk nog wel jaaaren voor de laatste 737 de vloot van KLM verlaten en het is ook niet uit te sluiten dat KLM in de komende jaren alsnog met de 737 MAX gaat vliegen.
Ik denk dat echter overheid moet eens kijken naar zuinigere vliegtuigen die veel verder vliegt dan PH-GOV. maar dat interesseert ze nog niet.... ze willen liever boven wet te staan ondanks milieuregelgeving en geluidshinder.
Boven welke wet staan ze volgens jou?
De uitzonderingen voor de PH-GOV zijn wettelijk vastgelegd, net zoals uitzonderingen voor andere vliegtuigen van defensie en de hulpdiensten.
Maar PH-GOV is niet zo oud, vanaf 2018 geleverd aan Nederlandse overheid... is maar 5 jaar oud, echter hij is dan wel uitgezonderd van milieuregels en geluidshinderregels van Schiphol. Echter de vraag is of echt nog wel loont om PH-GOV langer te gebruiken als regeringsvliegtuig zolang ook andere landen veel strengere milieueisen gaan stellen voor oudere businessjets.
Gelukkig wel. Zou een dure bedoening worden als de Nederlandse bij de lancering van elk nieuw zuiniger model vliegtuig gelijk de oude inruilt.

Ik neem aan dat je zelf ook niet ieder jaar een nieuw huis of nieuwe auto koopt omdat het nieuwe exemplaar zuiniger is? ;)
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 82
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by NL1972 »

Ok, ik las met verbazing dat je niet zou uitsluiten dat de KLM alsnog met Boeing 737 MAX gaat vliegen evenals dat ze Airbussen hebben besteld. Dat is wel een reële mogelijkheid wat zou kunnen gebeuren.

Over PH-GOV gesproken is wel een mooie Boeing Business Jet waarmee overheid en Oranjes mee kunnen vliegen, echter kan ook mee spelen dat kerosineprijzen ook veel hoger kan uitvallen dat je denkt.

Maar bekijk ook van andere kant dat in komende jaren steeds minder onderdelen worden beschikbaar voor oudere 737-versies zoals Classic en NG. Dat is wel een groot probleem, echter zou je bekijken of op een andere manier aan juiste onderdeel voor een Boeing 737 NG-toestel, maar vele jaren verstreken worden veel Boeing 737 NG-toestellen gesloopt om voor onderdeel opnieuw gebruiken in een ander 737-NG toestel die nog vliegt. Dat geldt ook voor Business Jets van NG-series zoals PH-GOV. Dat speelt ook veel mee, zowel ook in komende jaren veel lastiger te onderhouden met gebrek aan onderdelen die nodig zijn. Het is voor Boeing ook nu al dat ze Boeing 737-MAX in Business Jet versie te koop aanbieden zowel in civiele versie voor luchtvaartmaatschappijen wordt gebouwd.
Maar Boeing bouwt ook nu nog wel een tijdje Boeing 737NG-versies alleen voor militaire doeleinden.

Ik denk dat het wel meevalt als PH-GOV wel tiental jaren dienst uitmaakt voor Overheid en Oranjes, als ze maar piloten die een 737-brevet op zak hebben kunnen vinden en een eigen groep stewardessen in dienst kunnen nemen. Dat scheelt veel kosten en is veel goedkoper dan een personeel in huren van een andere luchtvaartmaatschappij zoals de KLM.
Eug14
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 39
Joined: 30 Jan 2015, 23:36

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by Eug14 »

Misschien wordt het wel anders opgelost dan wij denken. Volgens marineschepen is Boeing druk aan het uitoefen op nl om een P-8 te kopen.
Dat is gewoon een omgebouwde 737ng. Dan heb je daar ook crew voor nodig en kan je voorlopig door blijven vliegen met de PH-GOV
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by mac »

Als defensie/de Nederlandse overheid bereid is de kosten te betalen voor een enkele Gulfstream (V-117), waarom dan niet voor een enkele BBJ (PH-GOV)? Dan maakt het niet meer uit wie dat ding vliegt. Zolang het bonnetje maar gedekt is en of er dan KLM, TUI, Corendon of KLu-crew op vliegt, who cares.
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 82
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by NL1972 »

Eug14 wrote: 16 May 2023, 01:31 Misschien wordt het wel anders opgelost dan wij denken. Volgens marineschepen is Boeing druk aan het uitoefen op nl om een P-8 te kopen.
Dat is gewoon een omgebouwde 737ng. Dan heb je daar ook crew voor nodig en kan je voorlopig door blijven vliegen met de PH-GOV
Gaat Nederland P-8 te kopen voor defensie, als opvolger van legendarische Orion-vliegtuigen die we vroeger hebben gebruikt?
Post Reply

Return to “'t Praethuys”