Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by B767-300ER »

Key wrote:Hartelijk dank voor deze zinnige bijdrages. Piet's lezing is voor mij tot op heden de meest waarschijnlijke, het is de enige theorie waar alle feiten bij lijken te passen.
Nog een laatste woord over wake turbulence e.d.: een 757 is voor ATC 'medium van voor en heavy van achter'. Dat wil zeggen dat een 757 zelf 5NM achter een heavy gezet wordt (of 2 minuten) en dat een medium ook 5NM (of 2 minuten) achter een 757 gezet wordt. Zie lijstje S&B Extra voor alle getallen. In een radar-omgeving als wij die hebben worden inbounds altijd in afstand gesepareerd.

De NW die voor de TK zat heeft bij mijn weten geen enkele rol gespeeld in het ongeluk. De spacing was meer dan het vereiste qua wake, en dan zit je ook op een ILS-bescherming (verstoring LLZ bij afdraaien van de baan) die goed is voor een CAT-II-nadering.

Erik
Erik,
Vol aandacht lees ik dit topic door.
Nog 1 vraagje, als ik teveel off topic ga dan svp in een PM reageren.
Wat zijn CATI, CAT II etc. heeft met weersomstandigheden te maken maar neem aan dat het bepaalde grenzen zijn (zoveel meter zicht etc. wat zijn die grenzen)
Wat is LLZ?

Groetjes
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Andras
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1108
Joined: 20 Jul 2008, 11:18
Type of spotter: Photo only
Location: Bearing 210 from EHLW 70 NM
Contact:

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by Andras »

Hoi Erik 2

Je verbetert jezelf al, de ILS verstoring is door meerdere mensen als onwaarschijnlijk bevonden, omdat er factoren zijn die er met grotere kop bovenuit steken om zo te zeggen.

Het is niet zozeer een key factor, er kan wellicht iets totaal anders zijn gebeurd, maar het ligt in lijn met verschillende feiten. Er is in een korte tijd teveel snelheid verloren gegaan waardoor tijdgebrek (actie-reactie) een major rol speelt. Zie de post van Piet, die je al gelezen hebt neem ik aan.

Aan alle anderen, hulde voor de redeneringen en toegepaste logica in dit topic. Het wordt door veel mensen met veel interesse gevolgd, ook guests.
Groet,

Andras Brandligt
My images at AirTeamImages.com
User avatar
Piet Luijken
Moderator
Moderator
Posts: 3863
Joined: 27 Dec 2003, 14:19
Subscriber Scramble: Piet Luijken
Location: Amstelveen

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by Piet Luijken »

Erik Brouwer wrote:Help! er is al aardig doorgezaagd door deze en gene op het NW 757 verhaal. Erg interessant!

De vraag die bij mij blijft staan: Een dergelijke situatie moet zich toch meerdere malen per dag voor doen, dat de ILS even wordt verstoord door traffic wat de active verlaat?
Waarom ging het dan nu op eens fout?

EDIT: Ah, autothrottle-kwestie over het hoofd gezien. Neem aan dat dat de key factor is in de hier geposte scenario's.
Bij redelijk tot mooi weer en als je -op t handje- vliegt, kan je dit anticiperen.
Je ziet de baan, alles ziet er goed uit en dan neem je een naar links en rechts bewegend localizer signaal voor lief.
Je corrigeert dan niet voor dit signaal.
Greetings,

Piet Luijken
Scramble Editor
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11184
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by Key »

B767-300ER wrote:Wat zijn CATI, CAT II etc. heeft met weersomstandigheden te maken maar neem aan dat het bepaalde grenzen zijn (zoveel meter zicht etc. wat zijn die grenzen)
Wat is LLZ?
LLZ is de afko voor localizer, de koersgeleiding van een ILS. Samen met het glijpad (GS, glide slope) geeft deze een 3D-pad in de lucht naar de baan toe.
CAT-I, II en III zijn operatiemodi voor ILS-naderingen. Er hoort van alles bij: limieten in zicht en wolkenbasis, baan- en naderingsverlichting, obstakelsituatie, bescherming van het ILS-signaal. Aan vliegerskant dan nog de limieten van het vliegtuig, de maatschappij en de crew.
Voor het zicht wordt meestal gebruik gemaakt van RVR's: Runway Visual Range. Dit is een gemeten waarde, de zichtbaarheid van een lamp op afstand. Belangrijke grenswaardes voor RVR en wolkenbasis zijn voor CAT-I 550m/200ft, CAT-II 350m/100ft en CAT-III onder de 200m RVR. Voor meer details raad ik wat geGoogle aan.
Bij het ongeluk was er 4500m zicht, met een cloud base rond de 800ft (bron: Weather Underground). Dan wordt er niet meer ILS-protectie gepleegd wordt dan voor een CAT-I-nadering nodig is (vliegers weten dat). Meer dan de helft van de final approach (vanaf 2000ft) vindt echter wel in de wolken plaats.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1927
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by Glidepath »

dank voor melding van het zicht.

Erikkey, Piet, of anderen
wat is normaal de alt. en de daalhoek van een 737 ter hoogte van de Zwanenburgerdijk?

t.a.v. HF / pilot error; als ik mag aanvullen/verduidelijken n.a.v. yorden:
Human factors beslaat ook zaken als fysiologische beperkingen; dingen die een mens niet kan, niet altijd kan, onder bepaalde omstandigheden niet kan of niet goed kan, onjuiste interpretaties door het brein, de benodige reactietijd brein-tussen waarneming en het handelen door het lichaam, maar ook afleiding binnen of juist buiten de cockpit,.(edit: afleiding is bv ook onbewuste focussing van het menselijk oog op een y-punt i.p.v. een voor de besturing logischer X-punt )

deze en dergelijke factoren kúnnen leiden tot een pilot error, met de nadruk op kúnnen. En accident kan door HF ontstaan ook zonder dat er sprake is van een error, zonder een aanwijzbare fout.

De kwaliteit van CRM komt ook om de hoek kijken, getraindheid, gesteldheid, stress, overbelasting, concentratiegebrek enzenzenz.

Of HF of juist iets anders een rol heeft gespeeld is nog een open vraag. nog een paar dagen tot aan het voorlopige rapport.
Last edited by Glidepath on 02 Mar 2009, 11:44, edited 1 time in total.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
User avatar
Piet Luijken
Moderator
Moderator
Posts: 3863
Joined: 27 Dec 2003, 14:19
Subscriber Scramble: Piet Luijken
Location: Amstelveen

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by Piet Luijken »

Boven het kanaal, tegen de 1400-1500 ft.
Net erna, richting de baan, op 4 mijl dien je op 1310 voet te vliegen.

zie ook:
http://www.ais-netherlands.nl/aim/09010 ... -18R-1.pdf
Greetings,

Piet Luijken
Scramble Editor
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11184
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by Key »

En op de plek waar hij crashte nog op 300-400 voet... Een vuistregel is 300ft per NM, en dit was ruim eem mijl voor de landing threshold. Daalhoek (van de ILS) is drie graden.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3518
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

Post by aviodromefriend »

Voor vanavond aangekondigd: op TV Noord Holland een reconstructie van de laatste minuten van de vlucht. Zou ieder uur om 5 voor half worden uitgezonden. (Heb het zelf (nog?) niet gezien)
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
McLanahan
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 204
Joined: 18 Aug 2006, 22:38
Subscriber Scramble: McLanahan
Location: Princeton-Plainsboro Teaching Hospital

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by McLanahan »

Andras wrote:(quote) "NIET met dit weer. Dan ben je een hork van een gezagvoerder. Zicht tussen 2 en 3 km, low clouds bottom 300 ft, dan laat je de automaat landen. Auto throttle on (Unquote)
Ik zou niet graag met deze captain vliegen, zo te horen een zgn. 'mooi weer'-vlieger... Zicht tussen de 2 en 3km is niks mis mee, cloudbase op 300ft is weer een extra uitdaginkje en A/T off is ook standaard voor een beetje vlieger die z'n geld waard is.

Veel airlines hebben vandaag de dag strikte regels m.b.t. het handmatig vliegen wat aan 1 kant goed is (veiligheid) maar aan de andere kant ook weer niet omdat het handmatig vliegen zo belangrijk is. Als er straks iets kapot gaat en je bent niet gewend zonder autopilot en/of auto throttle te vliegen dan krijg je het lastig!

En daarnaast, piloten willen toch juist handmatig vliegen en geen computer besturen (met excuses voor de Airbus-piloten onder ons), daarvoor heb je waarschijnlijk dit beroep in eerste instantie gekozen! :mrgreen:
Everybody lies
User avatar
S&B extra
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 384
Joined: 01 Dec 2004, 15:01
Subscriber Scramble: YES

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

Post by S&B extra »

Zoals ik het las, de via via "hork gezagvoerder" opmerking van de 777 baas, ik neem aan dat hij bedoelde dat je een (nieuwe, relatief onervaren) co-piloot tijdens line training niet (direct) laat hand vliegen (autopilot & autothrottle disengaged) in zulk weer, dan laat je de auto pilot engaged tot op visual of tot vlak voor of rond de minimums (Cat I, 200 feet AGL). Het is niet de bedoeling om elke co als er een beetje weer is een auto land te laten doen, bovendien zijn meestal echte Cat II nadaringen, of Cat III auto lands in ==censored== wx captains landing only bij maatschappijen (toch?). Maar goed, vloog de co wel? Was hij echt net nieuw op de 73?
Bank_angle
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 300
Joined: 16 Mar 2008, 17:58

Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by Bank_angle »

Ik denk bijna zeker het is toch een fout van de vliegers geweest .... gewoon te langzaam gevlogen en in stall geraakt. Of verkeerde berekeningen van de final speed, of de co in line training heeft een fout gemaakt, en de captain niet goed opgelet.
User avatar
Andras
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1108
Joined: 20 Jul 2008, 11:18
Type of spotter: Photo only
Location: Bearing 210 from EHLW 70 NM
Contact:

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

Post by Andras »

S&B extra wrote:Zoals ik het las, de via via "hork gezagvoerder" opmerking van de 777 baas, ik neem aan dat hij bedoelde dat je een (nieuwe, relatief onervaren) co-piloot tijdens line training niet (direct) laat hand vliegen (autopilot & autothrottle disengaged) in zulk weer, dan laat je de auto pilot engaged tot op visual of tot vlak voor of rond de minimums (Cat I, 200 feet AGL). Het is niet de bedoeling om elke co als er een beetje weer is een auto land te laten doen, bovendien zijn meestal echte Cat II nadaringen, of Cat III auto lands in ==censored== wx captains landing only bij maatschappijen (toch?). Maar goed, vloog de co wel? Was hij echt net nieuw op de 73?
McLanahan wrote:
Andras wrote:(quote) "NIET met dit weer. Dan ben je een hork van een gezagvoerder. Zicht tussen 2 en 3 km, low clouds bottom 300 ft, dan laat je de automaat landen. Auto throttle on (Unquote)
Ik zou niet graag met deze captain vliegen, zo te horen een zgn. 'mooi weer'-vlieger... Zicht tussen de 2 en 3km is niks mis mee, cloudbase op 300ft is weer een extra uitdaginkje en A/T off is ook standaard voor een beetje vlieger die z'n geld waard is.

Veel airlines hebben vandaag de dag strikte regels m.b.t. het handmatig vliegen wat aan 1 kant goed is (veiligheid) maar aan de andere kant ook weer niet omdat het handmatig vliegen zo belangrijk is. Als er straks iets kapot gaat en je bent niet gewend zonder autopilot en/of auto throttle te vliegen dan krijg je het lastig!

En daarnaast, piloten willen toch juist handmatig vliegen en geen computer besturen (met excuses voor de Airbus-piloten onder ons), daarvoor heb je waarschijnlijk dit beroep in eerste instantie gekozen! :mrgreen:
Ik snap je punt McLanahan, maar ik moet zeggen dat S&B het juist gelezen heeft. Zo bedoelde hij het te zeggen.

Of de Co vloog moet natuurlijk nog blijken, dat weten alleen de onderzoeks teams. Je zou kunnen denken van wel gezien de feiten, zover we over feiten kunnen spreken, maar goed, het kan net zo goed de captain zijn geweest. We moeten afwachten.
Groet,

Andras Brandligt
My images at AirTeamImages.com
BerendBotje
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 136
Joined: 11 Dec 2005, 20:49
Location: -2,7 NAP
Contact:

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

Post by BerendBotje »

aviodromefriend wrote:Voor vanavond aangekondigd: op TV Noord Holland een reconstructie van de laatste minuten van de vlucht. Zou ieder uur om 5 voor half worden uitgezonden. (Heb het zelf (nog?) niet gezien)
http://www.rtvnh.nl/programmas/programm ... showid=134" onclick="window.open(this.href);return false; :?

Bron: RTV- Noord Holland
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

Post by cHabu »

Laat ik beginnen te zeggen dat ik niet alles heb gelezen. Kan dus zijn dat het volgende al is besproken....

Ik heb de 'simulatie' aan de hand van ADS-B (?) info gezien en ik heb het idee alsof de landing te vroeg is ingzet:

http://www.openatc.com/THY1951/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nou weet ik niet hoe accuraat deze info is...

Er is vast wel iemand die hier een antwoord op kan geven.

Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
Andras
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1108
Joined: 20 Jul 2008, 11:18
Type of spotter: Photo only
Location: Bearing 210 from EHLW 70 NM
Contact:

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

Post by Andras »

cHabu wrote:Laat ik beginnen te zeggen dat ik niet alles heb gelezen. Kan dus zijn dat het volgende al is besproken....

Ik heb de 'simulatie' aan de hand van ADS-B (?) info gezien en ik heb het idee alsof de landing te vroeg is ingzet:

http://www.openatc.com/THY1951/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nou weet ik niet hoe accuraat deze info is...

Er is vast wel iemand die hier een antwoord op kan geven.

Chris.
Hoi Chris,

Als de info klopt dan zou het goed kunnen ja, alleen dan kun je nog "rustig" vermogen opbouwen en een doorstart maken. Die tijd was hier blijkbaar niet. We zullen zien wat de uitkomst is.

Greetz
Groet,

Andras Brandligt
My images at AirTeamImages.com
Post Reply

Return to “'t Praethuys”