Japan Airlines

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: Japan Airlines

Post by skycruiser »

ehusmann wrote:Bij JAL weet ik niet precies of JAL te groot is, of gewoon slecht geleid, dus of JAL2 net zo groot zal worden zal de vraag zijn.
Een JAL2 komt er dus niet. De JAL zoals nu blijft gewoon voortgaan in een nieuwe vorm.
ehusmann wrote:Als er een reddingsplan komt voor JAL (met bijvoorbeeld een fikse kapitaalinjectie en reorganisatie) dan kan dat beter zijn dan de boel te laten klappen. Als er geen goed reddingsplan komt dan is de vraag wat meer oplevert, executie of door blijven gaan. Alle drie zijn mogelijk op dit moment.
Het reddingsplan is er al. En de executie komt er niet.
De aandeelhouders zijn er zelfs reeds mee akkoord gegaan.

Het reddingsplan omvat 3 jaren, waarin tussentijds verschillende zaken zullen worden doorgevoerd om e.e.a.te herzien binnen de organisatie.

In grove lijnen kan je het volgende verwachten;

-overcapaciteit eruit (lees: B747-400. Dat proces wordt deze maand reeds ingang gezet)
-reductie personeelsbestand, grotendeels in Japan
-eventuele toetreding tot een ander samenwerkingsverband/alliantie
-eventueel daaruit voortvloeiend, maar anders ook, een herziening van netwerk, frequenties en materieel

Grt,
Eric
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6083
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Japan Airlines

Post by ehusmann »

skycruiser wrote:Het reddingsplan is er al. En de executie komt er niet.
De aandeelhouders zijn er zelfs reeds mee akkoord gegaan.
Daar lijkt het nu inderdaad wel op. Dit soort faillisementsbescherming kennen we volgens mij in Nederland niet (maar zo´n grote expert ben ik nu ook weer niet). In dit geval zal er wel een groot deel van de schuld verloren gaan (vooral voor de oligatiehouders), maar JAL zal als dezelfde entiteit door kunnen gaan.
Op zich nog wel met een ´als het lukt´, want het is proces is in gang gezet, maar is niet gegarandeerd succesvol als ik de nieuwssites mag geloven.

Erwin
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: Japan Airlines

Post by skycruiser »

ehusmann wrote:Op zich nog wel met een ´als het lukt´, want het is proces is in gang gezet, maar is niet gegarandeerd succesvol als ik de nieuwssites mag geloven.
Klopt. Het blijft een 'als', en het is daarnaast ook de eerste keer dat deze toepassing in de Japanse wet ook daadwerkelijk wordt toegepast.

Wij gaan er in ieder geval nog steeds voor, en we hopen dat ze in Tokyo eens ontwaken en nu even met een andere kijk het bedrijf gaan leiden.

Grt,
Eric
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11190
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Japan Airlines

Post by Key »

Dank jullie voor de toelichting, interessant leesvoer voor een econonoob als ik 8)
Engines Turning Or People Swimming
hmv
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 335
Joined: 19 Jun 2007, 18:55

Re: Japan Airlines

Post by hmv »

ehusmann wrote:Dit soort faillisementsbescherming kennen we volgens mij in Nederland niet (maar zo´n grote expert ben ik nu ook weer niet).
Volgens mij is surseance van betaling de Nederlandse variant van chapter 11.. :wink:
Overigens zal dat grote deel van die schuld niet komen te vervallen hoor. Er worden echter betere afspraken gemaakt(zoals het kwijtschelden van rentelasten) omdat een schuldeiser er alles aan zal willen doen zijn geld terug te krijgen. Gaat het bedrijf failliet, dan is het onzeker wat hij er nog van terug ziet..
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1541
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Japan Airlines

Post by Coati »

hmv wrote:Volgens mij is surseance van betaling de Nederlandse variant van chapter 11.. :wink:
Overigens zal dat grote deel van die schuld niet komen te vervallen hoor. Er worden echter betere afspraken gemaakt(zoals het kwijtschelden van rentelasten) omdat een schuldeiser er alles aan zal willen doen zijn geld terug te krijgen. Gaat het bedrijf failliet, dan is het onzeker wat hij er nog van terug ziet..
Dit is nu juist het probleem dat is gecreeerd door die chapter 11 achtige constructie, de staat en de aandeelhouders betalen dus gewoon de prijs hiervoor. De schulden vervallen dus wel degelijk en worden kwijtgescholden. Voor een groot deel via staatsbanken en voor een deel door de claims van particulieren te laten vallen. Zoals Erwin ook al aangaf, is het onmogelijk om een dergelijk enorme schuld ooit terug te verdienen. Alleen de rentelasten zijn al hoger dan wat een grote maatschappij in goede tijden per jaar aan winst overhoudt. Laat staan dat je met een dergelijke belans in staat bent om leningen los te krijgen voor vlootvernieuwing.

Hier een link naar een bericht met wat achtergronden waar het verhaal redelijk goed wordt toegelicht, incl. achtergronden waar het mis ging, zoals tientallen jaren overheidsbemoeienis of hoe en waar JAL moet opereren. Tevens opmerkelijke uitspraken over de vraag of Japan wel twee grote carriers nodig heeft of ook met 1 af kan (ANA):

http://online.wsj.com/article/SB2000142 ... 38724.html" onclick="window.open(this.href);return false;
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6083
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Japan Airlines

Post by ehusmann »

hmv wrote:
ehusmann wrote:Dit soort faillisementsbescherming kennen we volgens mij in Nederland niet (maar zo´n grote expert ben ik nu ook weer niet).
Volgens mij is surseance van betaling de Nederlandse variant van chapter 11.. :wink:
Volgens mij is dat iets te eenvoudig gesteld. Nogmaals, zo´n grote kenner ben ik ook niet, dus verbeter me waar ik het fout heb, maar surseance van betaling is alleen een bescherming tegen schuldeisers. Het Amerikaanse Chapter 11 gaat veel verder dan dat. Het is een totale berscherming, waarbij er op dat moment bijvoorbeeld ook een plicht komt aan leveranciers om door te leveren.
hmv wrote:Overigens zal dat grote deel van die schuld niet komen te vervallen hoor. Er worden echter betere afspraken gemaakt(zoals het kwijtschelden van rentelasten) omdat een schuldeiser er alles aan zal willen doen zijn geld terug te krijgen. Gaat het bedrijf failliet, dan is het onzeker wat hij er nog van terug ziet..
De artikelen waren er een beetje vaag over. Toen ik het eerst las leek het erop dat (bijna) alles zou worden weggescholden. Maar inderdaad heeft men het niet over alles, maar delen. In dat geval wordt het minder zeker dat het ook goed komt wat mij betreft....
Coati wrote:Dit is nu juist het probleem dat is gecreeerd door die chapter 11 achtige constructie, de staat en de aandeelhouders betalen dus gewoon de prijs hiervoor.
Ik neem aan dat je staat en schuldeisers bedoelt? Een aandeelhouder is eigenaar van de toko, maar heeft geen vorderingen erop. Die zouden over het algemeen juist beter ervan moeten worden.... hoewel dat soms ook af te vragen is, maar goed.

Erwin
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1541
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Japan Airlines

Post by Coati »

Eh idd Erwin, correct.
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
Custom addict
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 160
Joined: 17 May 2009, 19:21
Type of spotter: F3
Location: Tienhoven

Re: Japan Airlines

Post by Custom addict »

In een interview met Peter Hartman op luchtvaarnieuws.nl heeft de heer Hartman
weer eens zijn voorkeur uitgesproken over JAL bij Skyteam. Volgens andere berichten
op luchtvaarnieuws.nl zou 1 feb een persbericht van JAL uitkomen over mogelijke
plannen om zich aan te sluiten bij Skyteam. Aangezien de vele geruchten rondom dit
onderwerp weet ik niet hoe zeker deze berichten zijn. Hopelijk kan Skycruiser ons
tegen de tijd dat deze geruchten meer feit worden informeren.
Always a different day with aviation
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6083
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Japan Airlines

Post by ehusmann »

1 Februari is maandag al.... het wordt dus snel genoeg duidelijk of dat persbericht er komt of niet.

Erwin
User avatar
T7
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 15524
Joined: 11 Aug 2004, 15:26
Type of spotter: S5/SBS
Location: EHAM/Hoofddorp

JAL to end service to Amsterdam ???

Post by T7 »

And the story continues:

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=33717

Again to AA and OW..??
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

'JAL blijft bij American Airlines en oneworld'

Post by cHabu »

08-02-2010

TOKIO - Japan Airlines (JAL), dat vorige maand faillissement aanvroeg, blijft samenwerken met American Airlines en praat niet langer met Delta Air Lines.
Dat meldden lokale Japanse media maandag (8 februari). Enkele weken geleden werd nog gemeld dat een overgang naar Delta en luchtvaartalliantie SkyTeam nabij was.

(c) Reismedia / ANP


Bovenstaande komt van Luchtvaartnieuws.

Weet niet hoe betrouwbaar dit bericht is, gezien de reputatie van de japanse media in deze.

Grts Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by cHabu »

Best wel lastig, twee topics over JAL op het forum... ;)
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
T7
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 15524
Joined: 11 Aug 2004, 15:26
Type of spotter: S5/SBS
Location: EHAM/Hoofddorp

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by T7 »

Looks like the choice has been made:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=33731
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: Japan Airlines

Post by skycruiser »

Ik refereer liever naar de press-release zelf, zie hier:

Japan Airlines and American Airlines Strengthen Partnership and Apply for Approval of Antitrust Immunity

Tokyo, February 9, 2010: Today, Japan Airlines (JAL) announced the decision to strengthen its partnership with American Airlines (AA). The carriers, both members of the oneworld alliance, will jointly apply to the U.S Department of Transportation (DOT) and the Ministry of Land Infrastructure, Transport and Tourism of Japan (MLIT) for the approval of antitrust immunity (ATI) on transpacific routes.

Upon receiving the approval from the relevant authorities, JAL and AA intend to enter a joint business venture which will enhance their scope of cooperation on the routes between the United States and Japan, through adjustments to their respective networks, flight schedules, and other business activities, allowing both carriers to better complement each other to develop and offer competitive products and quality service to their customers.

The JAL Group Chief Operating Officer and president, Mr. Masaru Onishi said on this occasion: “We have analyzed this issue in great detail, and we are excited at the prospects in terms of the convenience and benefits for our customers. We also firmly believe that the advantages of this development with American Airlines can strongly support JAL at a time when we are striving towards the revival of our business, which we are determined to achieve. We certainly look forward to a deeper, more mutually-beneficial relationship with our long-time partner.”

As JAL undergoes the process of reorganization, it will seize the opportunity presented by this partnership to strengthen its network and further improve its offerings. From hence forth, in addition to the joint business agreement with AA, JAL will also fortify its relationships with other partners in the oneworld alliance, so as to provide customers a comprehensive range of products and services, and become once again, the airline of customer’s choice.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”