Hi...
Ik wil ook graag een duit in het zakje doen, aangevuld met twee voorbeelden.
Ik heb gekozen voor de 300mm F4 omdat ik niet de financien heb voor een F2.8 lens die
VIER keer duurder is dan de F4.0.
De F4.0 kost zo"n 1200 euri's, de F2.8 loopt tegen de 4700 aan!!!
Da's al één (persoonlijke) reden om voor de goedkopere gaan.
Mooi dat op de nieuwe 2.8 lens VR zit, VR II nog wel.
Maar... als je met luchtvaart bezig bent en je "trekt mee" met de bewegende vliegtuigen, heeft VR helemaal geen zin, sterker nog, er wordt aangeraden om het bij bewegende onderwerpen uit te schakelen.
Optisch is er met de 4.0 niks mis en uitgaande van het feit dat je buiten toch meestal boven de 8.0 zit, is die F4.0 ruim voldoende.
Ik gebruik het objectief op een D700 en een D3, ook regelmatig in combinatie met een TC-17E II extender, de 1.7 dus.
Ik zou zeggen, bekijk de plaatjes en oordeel zelf.
De eerste foto is met de "kale" 300 mm, de tweede is met de TC-17E II extender.
Geen statief of monopod gebruikt, alles uit het handje.
De foto's zijn in Nikon Capture NX2 bewerkt, foto 2 is ook nog gecropt.
Grtz.
Zipper.
Foto 1: Nikon D3 met 300mm F4.0. Brandpunt op 300mm, F7.1, 1/800. ISO 200
Foto 2: Nikon D3 met 300mm F4.0 + TC-17E II. Brandpunt op 500mm, F6.7, 1/800. ISO 200
Nikon D300, D700 & D3, AF-S 70-200ED 2.8 VRII, AF-S 24-70ED 2.8, AF-S 300ED 4.0, TC-17E II.